مجالی برای معرفی توانمندی‌های داخلی

مجالی برای معرفی توانمندی‌های داخلی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 35038
*محمود مهرداد شکریه

*محمود مهرداد شکریه

 

شركت‌هاي ما براي بقاء و توسعه ناگزيرند به همكاري‌هاي بين‌المللي چه در عرصه دانش و فناوري و چه در عرصه بازار روي‌ بياورند. از يك سو بايد بدانيم كه پيچيدگي فناوري‌ها ضرورت همكاري‌ها را ايجاب مي‌كند و از سوي ديگر اين واقعيت را بايد بپذيريم كه با توجه به ساختار صنعتي كشور، بازار شركت‌هاي دانش‌بنيان در داخل محدود است. به نظر من اگر تحريم نبود همين ميزان بازار هم براي شركت‌هاي دانش‌بنيان به‌وجود نمي‌آمد.

البته حضور در عرصه بين‌المللي الزاماتي دارد كه بايد به آنها توجه کرد. كيفيت محصولات و خدمات، استانداردسازي، رقابت‌پذيري، برندسازي، انعطاف‌پذيري در روش‌هاي فروش و اقداماتي از اين قبيل كارهايي است كه بايد شركت‌ها انجام دهند تا بتوانند در عرصه بين‌المللي حضور موفقي داشته باشند. البته اين كارها هزينه قابل‌توجهي دارد كه براي شركت‌هاي كوچك و متوسط تأمين آن مشكل است. به هر حال شركت‌هاي بزرگ‌تر توان بيشتري براي حضور در عرصه بين‌المللي دارند. يك راهكار متصل کردن شركت‌هاي كوچك و متوسط با شركت‌هاي بزرگ است حالا با مدل‌هاي مختلفي كه امكان‌پذير است يا حضور كنسرسيومي و مشاركتي شركت‌هاي كوچك تحت يك برند مشترك. حضور در رويدادها و نمايشگاه‌هاي تخصصي بين‌المللي مجال مناسبي براي معرفي توانمندي‌هاي داخلي است در همين راستا ستاد با شناسايي رويدادهاي مهم بين‌المللي و رايزني با نهادهاي حمايتي توانسته است در چند مورد از حضور شركت‌هاي ايراني در قالب پاويون جمهوري اسلامي ايران حمايت داشته باشد. 

علاوه بر اين، تاكنون چند تفاهم‌نامه همكاري بين مجموعه‌هاي تحقيقاتي داخلي و طرف‌هاي متناظر خارجي آن‌ها با حمايت ستاد منعقد شده است. همچنين تلاش شده تا در منظومه اقدامات ديپلماسي علم و فناوري كشور حوزه مواد پيشرفته يكي از سرفصل‌هاي همكاري بين‌المللي باشد. البته نبايد اين نكته را ناديده گرفت كه حضور مؤثر و پررنگ در عرصه‌هاي بين‌المللي يك مسأله صرفاً بخشي و جزيره‌اي نيست بلكه در چارچوب سياست‌هاي كلان كشور بايد حل و فصل شود. تسهيل تبادلات مالي و تجاري بين‌المللي، نظام‌هاي اعتباري و بيمه‌اي، زيرساخت‌هاي حمل و نقل و ... مسائلي است كه مبتلا به همه بخش‌هايي است كه مي‌خواهند رويكرد صادرات‌محور داشته باشند.  

*دبیر ستاد توسعه مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم