نواختن موسیقی توریسم

نواختن موسیقی توریسم


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 31498
*زهره توفیقی



*زهره توفیقی

 به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موسیقی به عنوان یکی از محبوب‌ترین هنرها، سالانه مخاطبان بسیاری را به سالن‌های اجرا می‌کشاند. علاقه به تماشای زنده‌ موسیقی گاه مخاطبان را از سفرهای درون مرزی فراتر برده و سببی برای سفر کردن به کشورهای مختلف می‌شود.

«توریسم موسیقی» درواقع یکی از مهم‌ترین شاخه‌های صنعت گردشگری محسوب می‌شود و مدتهاست کشورهای مختلف با جذب گردشگر به وسیله موسیقی درآمدهای فراوانی کسب می‌کنند. سالانه جشنواره‌ها، کنسرت‌ها و رویدادهای بسیاری در سراسر دنیا برگزار می‌شود که علاقه‌مندان به موسیقی و هنرمندان مختلف از کشورهای گوناگون را گرد هم جمع می‌کند.

فستیوال گرمی و فستیوال جوایز موسیقی کشورهای مختلف مثل آمریکا و انگستان هرساله با برگزاری‌های پربارتر سعی در جذب مخاطب بیشتری دارند. اما به طور کلی این امر تنها محدود به برپایی فستیوال‌های بزرگ و جهانی نیست. توریسم موسیقی دربرگیرنده تمامی سبک‌ها و اشکال اجرای موسیقی‌ست. از موسیقی کلاسیک و پاپ تا موسیقی‌های محلی و خیابانی هرکدام می‌توانند طرفداران خود را به عنوان گردشگر به کشورهای مختلف بکشانند و بر اقتصاد آن کشور تاثیر بسزایی بگذارند.

به عنوان نمونه طبق تحقیقات ارائه شده توسط سایت رسمی گردشگری بریتانیا، ارزش مالی توریسم موسیقی در سال 2013 با جذب بیش از 6.5 میلیون نفر عددی بیش از 2.2 میلیارد پوند تخمین زده شده است. براساس این آمار میزان هزینه‌ای که از جانب دوستداران موسیقی برای خرید بلیت اجراها، حمل و نقل و خرید کالا صرف شده عددی حدود 1.3 میلیارد پوند بوده و بیش از 915 میلیون پوند درآمد غیر مستقیم بریتانیایی‌ها از حضور این گردشگران در کشورشان برآورد شده‌است.
علاوه بر این، حضور گردشگران در بریتانیا رونق خوبی به اقتصاد محلی آنها داده است. بنا بر این گزارش حدود 24هزار شغل در راستای انجام  فعالیت‌های مرتبط با توریسم موسیقی در این کشور ایجاد شده‌است. سازمان گردشگری بریتانیا همچنین پیش‌بینی کرده است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تعداد گردشگران علاقه‌مند به موسیقی را تا سال 2020 به 40 میلیون نفر در سال افزایش پیدا کند تا با این اتفاق توریسم موسیقی نقش بیشتری در صنعت گردشگری و اقتصاد بریتانیا ایفا کند.

*کارشناس‌ستاد‌توسعه‌فناوریهای‌نرم‌و‌هویت‌ساز‌معاونت‌علمی

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم