پشتوانه دانش دریا محور
*نرگس امراللهی
دانشگاهها با معطوف کردن تحقیقات خود بر روی موضوعات مرتبط با دریا و سوق دادن پایاننامههای دانشجویی در رشتههایی نظیر مکانیک، الکترونیک، عمران، متالورژی، فنآوری اطلاعات و ... میتوانند به سمت فنآوریهای دریایی، نقش به سزایی در توسعه فنآوریهای دریایی داشته باشند.
جذب دانشجو در رشتههای دانشگاهی میبایست با توجه به سیاستهای کلان دریا محور کشور برنامهریزی شود تا پاسخگوی نیازهای توسعهای و در راستای چشمانداز بلندمدت کشور باشد.
از سوی دیگر دانشگاهها با بهکارگیری ظرفیتهای پژوهشی و تخصصی خود و مشارکت در طرحها و پروژههای مرتبط با فنآوریهای دریایی ازجمله در حوزه زیستفناوری، صنایع دریایی، دریانوردی و ... که در مراکز صنعتی و تحقیقاتی دریایی تعریف میشوند، میتوانند پشتوانه علمی و دانشی مناسبی برای اینگونه طرحها فراهم آورند.
علاوه بر این، دانشگاهها و دانشکدههای علوم و فنون دریایی که وظیفه اصلی پرورش متخصصین حوزه علوم دریایی را بر عهدهدارند، میبایست با بالا بردن کیفیت آموزشی و پژوهشی خویش موجب جذب دانشجوهای برتر کشور و تحویل فارغالتحصیلانی با بنیه علمی قویتر به حوزه مسائل دریایی شوند.
در ایران ارتباط بین دانشگاه و صنعت در همه حوزهها بسیار محدود است که صنایع دریایی و بیوتکنولوژی دریایی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
متأسفانه در حال حاضر ارتباطات پژوهشی مستمر و نظاممندی بین دانشگاهها و صنایع دریایی وجود ندارد و همکاریهای علمی مشترک بهندرت انجام میشود. هرچند که با توجه به موقعیت جغرافیایی استراتژیک دانشگاه هرمزگان که همان نزدیکی به دریای عمان و خلیجفارس است و همچنین وجود دانشکده علوم و فنون دریایی و بر اساس برنامه استراتژیک دانشگاه که توسعه در بخش دریایی است، در سالهای اخیر قدمهای مؤثری در برقراری ارتباط کارآمدتر با صنایع برداشتهشده است.
اما این مسئله در کشور ما بهخوبی تعریفنشده است که یکی از دلایل تعامل کمرنگ این دو نهاد، عدم اعتماد صنعت به دانشگاه است.
* عضو هیئتعلمی دانشگاه هرمزگان
Send to friends