دانش‌بنیان| زیرساخت نرم‌افزاری سازمان‌ها را سامانه ایران‌ساخت یک‌پارچه کرد

دانش‌بنیان| زیرساخت نرم‌افزاری سازمان‌ها را سامانه ایران‌ساخت یک‌پارچه کرد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 82846
گذرگاه سرویس سازمانی به عنوان یک لایه واسط از میان افزار نیازمندی هایی مانند یکپارچه سازی بین سرویس ها و مدیریت ارتباطات را پشتیبانی می‌کند.

مهدی استوی عضو هیات مدیره شرکت دانش‌بنیان داده پرداز پویای شریف، با اشاره به تولید این محصول گفت: یکی از مشکلات مشترک فناوری اطلاعات اکثر سازمان ها در کشور، بحث عدم یکپارچگی سرویس‌های نرم افزاری و بانک های اطلاعاتی است. حتی تحقیقات جهانی نشان می دهد که این مشکل فقط مخصوص به ایران نیست بطوری که در ارزیابی صورت گرفته از مدیران فناوری اطلاعات شرکت های بزرگ جهانی مشخص شده که بالاترین اولویت کاری اکثر آن ها یکپارچه سازی و سرویس گرایی بوده است.

 

پشتیبانی از مدیریت ارتباطات

برای انجام یکپارچه سازی تاکنون چندین روش و فناوری در طی سال ها توسعه یافته است که کامل ترین و جدیدترین آن ها گذرگاه سرویس سازمانی  یا همان ESB  است.

ESB  یک زیرساخت نرم افزاری است که به عنوان یک لایه واسط از میان افزار، نیازمندی هایی مانند یکپارچه سازی بین سرویس ها، امنیت، مدیریت، کنترل سرویس و مدیریت ارتباطات را پشتیبانی می کند.

سامانه ESB تاکنون در 30 پروژه به کار رفته است که از جمله آن ها می توان به پلتفرم یکسان سازی صرافی‌ها اشاره کرد. در حوزه توسعه دولت الکترونیک نیز از همین ESB استفاده شده است که نقش مهمی در این عرصه داشته است. در یکپارچه سازی سامانه های شرکت مخابرات نیز از ESB شرکت داده پرداز پویای شریف استفاده شده است.

 

صرفه جویی 20 میلیون دلاری ارزی

بواسطه طراحی ESB در داخل کشور تاکنون 20 میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت گرفته است که مشخصا می تواند با توسعه فعالیت ها صرفه جویی ارزی بیشتری برای کشور به ثبت رساند. نرم افزار ESB تولید شده در داخل کشور جایگزین خوبی برای نمونه های خارجی بوده است و در شرکت همراه اول برای نمونه دیگر نمونه های خارجی وارد نمی شود و از سامانه یکپارچه سازی داخلی استفاده می شود.

این مدیر حوزه خلاق و فناوری توضیح داد: در دولت الکترونیک پلتفرم شرکت داده پرداز پویای شریف جایگزین نمونه کره ای شد و در مجموع بیش از 500 هزار تراکنش قابل مدیریت شده است.

پروژه سجام و سهام عدالت نیز بر بستر همین پلتفرم عملیاتی شد در حالی که قرار بود، پلتفرم آن از خارج از کشور خریداری شود که این نیز منجر به صرفه جویی ارزی 800 هزار دلاری شد.

حرکت به سمت حمایت از شرکت های تولیدی داخلی مشخصا می تواند نتایج مثبتی برای کشور داشته باشد و ارزش افزوده قابل توجهی برای کشور داشته باشد.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌ رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
ایران‌ساخت| نیازهای ارتباطی سازمان‌ها را محصولی دانش‌بنیان برآورده کرد
ایران‌ساخت| نیازهای ارتباطی سازمان‌ها را محصولی دانش‌بنیان برآورده کرد
00/12/16 - 15:24
فناوری‌ سامانه‌های اطلاعات مکانی بومی شد تا گردآوری داده‌ها سرعت بگیرد
فناوری‌ سامانه‌های اطلاعات مکانی بومی شد تا گردآوری داده‌ها سرعت بگیرد
99/12/11 - 09:55
 ارتقاء سطح بهره‌وری سازمان‌ها با محوریت فناوری اطلاعات بومی
ارتقاء سطح بهره‌وری سازمان‌ها با محوریت فناوری اطلاعات بومی
97/04/05 - 10:13
بیشتر بخوانیم