اتصال ظرفیت‌های بومی و بین‌المللی به صنعت حمل‌ونقل

اتصال ظرفیت‌های بومی و بین‌المللی به صنعت حمل‌ونقل


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 71574
شهاب خدامرادی*

حمل‌ونقل صنعتی متصل به زندگی عادی و روزمرگی‌های مردم است. یعنی همه جامعه به طرق مختلفی با این صنعت در ارتباط هستند و از آن استفاده می‌کنند.

این صنعت پیشرو سالها است که در مسیر تغییر و دگرگونی‌های فناورانه قرار گرفته است و روش‌های نوین و شیوه‌های جدیدی برای جابجایی‌های شهری و بین‌شهری ارائه می‌شود. خودروهایی مدرن و صاحب فناوری‌های روز که در دسترس مردم قرار گرفته‌اند.

راحتی و آرامش در سفر، کاهش تصادفات، ایمنی بیشتر، سرعت بالاتر، کاهش مصرف انرژی‌های طبیعی و کم شدن حجم آلودگی‌های زیست‌محیطی بهانه‌ای شد تا فناوران به عرصه تولید خودروهایی با کمترین میزان مصرف و بالاترین راندمان ورود کنند.

به همین دلیل کشورهای پیشرفته دنیا به دنبال پیدا کردن راه های مختلفی برای خلاصی از دست حمل و نقل های سنتی و پر زحمت هستند و در این راه تلاش می کنند از ابزارهای هوشمندسازی برای مدرن کردن سیستم حمل و نقل خود بهره ببرند.

این سیستم‌های نوین در صنعت حمل‌ونقل به ایران هم رسیده است و نهادهای مختلفی به این حوزه وارد شده‌اند تا بتوانند صنعت جابجایی را در کشور دگرگون کنند. کاری که در بستر فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات بروز می‌کند. از فناوری اطلاعات به‌عنوان راهکاری مناسب برای از میان برداشتن معضلات اساسی مدیریت ترافیک بهره‌ جسته‌ و مشکلات آنرا به حداقل ممکن کاهش دهند.

در ایران نیز این تغییرات یکی از ضروریات زندگی مدرن و شهری است که باید مورد توجه مسوولان شهری و مدیران ارشد قرار گیرد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از نهادهای پیشتاز در این زمینه است.

در واقع این ستاد بر اساس ماموریتی که دارد باید با توجه به مزیت‌ها و مقتضیات بومی و بهره‌مندی از دستاوردهای مفید ملی و بین‌المللی برای هم‌افزایی فعالیت‌های مرتبط با حوزه حمل‌ونقل پیشرفته اهتمام کند.

 

این تلاش‌ها در بخش‌های مختلفی چون جاده‌ای، ریلی دریایی و هوایی صورت می‌گیرد. ستاد توسعه حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی به کمک فناوری‌های فضایی و کلیه حوزه‌های مرتبط مانند وسایل نقلیه الکتریکی، ساخت تجهیزات فرودگاهی، تجهیزات، راه‌سازی، اسکله و تجهیزات بندری به یکپارچه‌سازی این حوزه‌ها می‌پردازد. این تلاش‌ها در تعامل با دستگاه‌های اجرایی ذیربط با این حوزه در سطح کشور صورت خواهد گرفت.

*مسوول گروه هوشمندسازی ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
پاسخی بومی به نیازی ملی؛ صنعت تعمیر و نگهداری هواپیما توسعه می‌یابد
پاسخی بومی به نیازی ملی؛ صنعت تعمیر و نگهداری هواپیما توسعه می‌یابد
99/08/24 - 14:38
ظرفیت‌های نهفته حمل‌ونقل ریلی به ناوگان می‌پیوندد
ظرفیت‌های نهفته حمل‌ونقل ریلی به ناوگان می‌پیوندد
99/05/01 - 14:11
بیشتر بخوانیم