از بهار زمین تا شکوفه‌های اقتصاد دانش‌بنیان

از بهار زمین تا شکوفه‌های اقتصاد دانش‌بنیان


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 73878
داود حبیبی کیا*

با گذشت یکسال دفتر خاطراتمان قطورتر شد. خاطرات خوب و بدی در یادهایمان نقش بست که بخش قابل توجهی از آن‌ها، به نوعی متأثر از  سایه سنگین بیماری کرونا بودند.

علی‌رغم فضای کاری محدود شده ناشی از این بیماری، به دلیل ضرورت توجه به بخش معدن که کارآمدی آن در اقتصاد دوران تحریم بر همگان آشکار شد، طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی، فعالیت خود را از ابتدای سال 1399 در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز کرد.

هدف از سازمان‌دهی این مجموعه، اهتمام به ارتقای سطح فناوری در بخش معدن و صنایع معدنی، از ابتدای زنجیره یعنی مطالعات زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی تا طراحی معادن و استخراج و فرآوری و در نهایت توسعه کاربردهای مواد معدنی در صنایع مختلف بود.

در سالی که گذشت، برای رسیدن به اهداف یادشده، گام‌های بزرگی برداشته شد. ایجاد مراکز نوآوری ایمینو، مرکز نوآوری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، مرکز نوآوری دانشگاه شاهرود تنها بخشی از این اقدامات بود.

همچنین امضای تفاهم نامه‌های همکاری دو یا چندجانبه با سازمان نظام مهندسی کشور، معاونت معدنی وزارت صمت، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، منطقه فناوری ربع رشیدی تبریز، سازمان منطقه آزاد کیش نیز با نگاه به افقی بهتر و آینده‌ای درخشان‌تر برای فناوری‌های حوزه زمین صورت گرفت.

اما تلاش‌ها به همین‌جا ختم نشد و یکی دیگر از فعالیت‌ها برای رونق زیست‌بوم نوآوری‌ این حوزه، فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی بود که به دریافت بیش از 40 طرح نوآورانه و فناورانه منجر شد؛ نیمی از این طرح‌ها تایید و گام‌ها برای حمایت از طرح های مصوب برداشته شد.

شناخت جامعه از ظرفیت‌های خارق‌العاده زمین و ترغیب متخصصان و صاحبان ایده برای توجهی دوباره به این عرصه نیازمند فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی است. بنابراین، کارهای برنامه‌ریزی و ساخت مجموعه فیلم‌های مستند رخساره زمین به منظور معرفی ظرفیت‌های زمین‌گردشگری کشور انجام و دو قسمت آن با عنوانهای «هرمز جزیره رنگ‌ها» و «باداب سورت پلکان زمین» مورد استقبال مسئولین قرار گرفت و از شبکه های سراسری صدا و سیما نیز پخش شد. با اتمام فیلمبرداری قسمت سوم در ارتباط با گلفشان‌های بی‌نظیر استان گلستان و شروع مراحل تدوین آن، سال جدید را با فصل تازه‌ای از مستندهای زمین‌شناسی آغاز خواهیم کرد.

اما همکاری با نمایندگی یونسکو در ایران و اقدام برای اخذ کرسی زمین‌گردشگری برای کشور ایران و بسیاری کارهای شاخص دیگر، بیانگر لزوم ایجاد طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده و بر اهمیت و ضرورت توسعه این حوزه تاکید دارد.

امیدمان این است با تداوم و توسعه فعالیت‌های این طرح در سال جدید شاهد ثمربخشی هرچه بیش‌تر در ارتقای فناوری‌های بخش زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی را نظاره کنیم.

 

* معاون امور معادن طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم