اصلاح زیرساخت‌های آزمایشگاهی

اصلاح زیرساخت‌های آزمایشگاهی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 78582
جواد کریم‌پور*

اصلاح زیرساخت‌های آزمایشگاهی در کشور به هدفمند شدن خدمات این حوزه کمک می‌کند. اینکه تخصص‌های مرتبط با حوزه آزمایشگاهی در همه سطوح در بستری مطمئن و شناخته شده در اختیار فعالان این حوزه قرار گیرد یک ضرورت انکارناپذیر ملی است.

بر همین اساس شکل‌گیری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نقطه عطفی در صنعت آزمایشگاهی بدل شده است. زیرساختی که سال‌ها به عنوان حلقه مفقوده در این حوزه فراموش شده بود؛ اما چند سالی است که این اتفاق افتاده و این شبکه با راه‌‎اندازی بانک اطلاعاتی مناسب به اصلاح زیرساخت‌های آزمایشگاهی در کشور کمک کرده است.

این اطلاعات در اختیار محققان و پژوهشگران، اساتید دانشگاهی، فارغ‌التحصیلان، فعالان و صنعتگران حوزه آزمایشگاهی قرار می‌گیرد تا گامی مفید و موثر برای توسعه این صنعت در کشور برداشته شود و بهره‌وری از منابع دانشی و مالی این حوزه نیز افزایش یابد.

اما صنعت آزمایشگاهی یکی از عرصه‌های فناورانه‌ای است که در همه حوزه‌های مختلف چون زیست‌فناوری، نانوفناوری، هوافضا، لیزر، صنایع خلاق، گیاهان دارویی و غیره ردی از خود به جای گذاشته است و در واقع می توان گفت بدون انجام آزمایش‌ها و تست‌های مطمین نمی توان خدمت یا محصولی تولید کرد. یکی از این حوزه‌ها که با ارائه خدمات آزمایشگاهی توسعه یافته است حوزه عمرانی، ساختمانی و مهندسی است که به صورت مستمر با آزمایش های تخصصی و آنالیز مواد سر و کار دارند.

مجموعه آزمایشگاهی ما با ورود به این حوزه تلاش می‌کند نقشی اثرگذار در افزایش دقت و کیفیت این آزمایش‌ها و بالا بردن میزان موفقیت پروژه‌ها و پژوهش‌ها داشته باشد. بیش از 6 دهه از فعالیت این مجموعه تحقیقاتی و آزمایشگاهی می گذرد و یکی از مجهزترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های آزمایشگاهی در حوزه تحقیقات و ارائه خدمات کنترل کیفیت به پروژه‌های عمرانی هستیم.

این آزمایشگاه به‌طور کلی دارای پنج بخش فنی شامل مکانیک خاک و ژئوتکنیک، غیر مخرب، شیمی و فیزیک، مقاومت مصالح، آموزش و پژوهش است و در این حوزه‌ها به ارائه خدمات می‌پردازد.

*معاون آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان البرز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
کاربردی‌ کردن تحقیقات دانشگاهی؛ بهره‌وری زیرساخت‌های آزمایشگاهی افزایش می‌یابد
کاربردی‌ کردن تحقیقات دانشگاهی؛ بهره‌وری زیرساخت‌های آزمایشگاهی افزایش می‌یابد
00/06/03 - 09:24
زیرساخت‌های آزمایشگاهی در 15 مجموعه فناور توسعه یافت
زیرساخت‌های آزمایشگاهی در 15 مجموعه فناور توسعه یافت
99/12/17 - 10:23
 زمینه مشارکت زیرساخت‌های آزمایشگاهی کشور فراهم است
زمینه مشارکت زیرساخت‌های آزمایشگاهی کشور فراهم است
96/02/27 - 10:30
بیشتر بخوانیم