ایجاد پیوند میان صنایع و آزمایشگاه‌ها

ایجاد پیوند میان صنایع و آزمایشگاه‌ها


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 77421
افشین رحیمی*

از آخرین روزهایی که در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم و قدم به دنیا فناوری و کارآفرینی در حوزه فناوری گام گذاشتم، تقریبا دو دهه گذشته و تجربه ‌ای ارزشمند که در حوزه تولید محصولات مبتنی بر شیمی داشتیم، ما را در مسیر دانش‌بنیان قرار داد.

در این سال‌های پرفراز و پرنشیب، دریافتیم که مقدمه و فونداسیون شکل گیریی توسعه یا تولید محصول دانش‌بنیان، تکیه به یافته‌های پژوهشی و آزمایشگاهی است که  برای کارآمدی و کیفیت محصول نهایی، لازم و ضروری است. وقتی که بر روی توسعه فناوری سیال‌های بحرانی کارمان را آغاز کردیم، ناظر به همین رویکرد آزمایشگاه را توسعه دادیم و تلاش شد تا کار بر مبنای یک بنیان علمی و با تکیه به نتایج آزمون شده پیش برود.

توانمندی در شناسایی بیش از یکصد نوع ماده سمی و مضر در مواد غذایی از جمله آفت‌کش‌ها، تعیین کیفیت سنجی مواد مؤثره و اسانس و استخراج آن‌ها، شناسایی عناصر سمی و مضر در فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، در کنار تولید اقلام ضدعفونی کننده و بهداشتی در خط فعالیت‌های این شرکت قرار داشت.

معتقدم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از یک سو با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای خلق محصولات نوآورانه و ایجاد شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از سوی دیگر که جمع بهترین آزمایشگاه‌ها را گرد هم اورده و طرف‌های عرضه و تقاضای فناوری را با یکدیگر همراه و هم‌سو کرده، توانسته این خلأ یعنی آزمایش‌های اثربخش و کارآمد برای توسعه محصولات دانش‌بنیان با کیفیت و قابل رقابت در بازارهای داخلی و بین‌المللی را پر کند.

حمایت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های خلاق، پژوهشگران و دیگر اعضای زیست‌بوم نوآوری، در کنار ایجاد مرکز رشد، شتابدهنده‌ها و کارخانه‌های نوآوری از گام‌های مادر و اصلی برای به بازار رساندن فناوری بود؛ اما کار به همین جا ختم نمی‌شود و گام بعدی، ایجاد زمینه برای ورود صنعت به عرصه دانش‌بنیان است.

در بخش آنالیزی و آزمایشگاهی که یکی از مهم‌ترین نیازهای صنایع به شمار می‌رود، اما صاحبان صنعت عمدتا به دو دلیل هزینه‌های بالای آنالیزها و نیز عدم آشنایی با ضرورت چنین آزمایش‌هایی کم‌تر به سوی دریافت خدمات آزمایشگاهی روی می‌آورند. از همین روست که ارائه تسهیلات اعتباری و حمایتی شبکه به دسته جدید از مخاطبان یعنی صنایع ضروری به نظر می‌رسد.

وقت آن رسیده است تا با ایجاد بستر لازم برای پیوند میان فناوری و صنعت، دستاوردهای زیست‌بوم دانش‌بنیان در ابعاد گسترده و قابل ارائه به جامعه بین‌المللی رشد و بلوغ پیدا کند و شاهد موفقیت‌های اقتصادی و بازار این حوزه باشیم.

 

*عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

منبع: isti.ir

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
آثار اقتصادی شهر خلاق
آثار اقتصادی شهر خلاق
97/08/15 - 13:11
 آثار اقتصادی شهر خلاق
آثار اقتصادی شهر خلاق
97/05/14 - 08:12
  آزمایشگاه‌های حوزه صنایع خلاق و فرهنگی در شبکه آزمایشگاهی فعالیت می‌کنند
آزمایشگاه‌های حوزه صنایع خلاق و فرهنگی در شبکه آزمایشگاهی فعالیت می‌کنند
95/09/20 - 11:47
بیشتر بخوانیم