بایدهای صنعت انیمیشن در ایران

بایدهای صنعت انیمیشن در ایران


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 29010
*زهره توفیقی

 

*زهره توفیقی

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،تولید انیمیشن در ایران به گونه های مختلفی تقسیم می شود اول  انیمیشن هایی که برای تلویزیون ساخته می شوند ( کوتاه، نیمه بلند و سریال(، دوم انیمیشن هایی که برای  اهداف تبلیغاتی ساخته می شوند، سوم  انیمیشن هایی مخصوص ارسال به  جشنوارها، چهارم انیمیشن های  بلند و سینمایی.

قبل از انقلاب نیز انیمیشن در ایران تولید می شده اما از سال ۱۳۷۰ به بعد که کامپیوتر به کمک تولید انیمیشن آمد، گروه های کوچک و بزرگ زیادی رو به تولید انیمیشن آورده اند. در این چند سال انیمیشن تلویزیونی بیشترین رشد را از نظر کمی داشته است. البته هنوز جای گلایه وجود دارد که چرا اغلب انیمیشن های تولید شده در داخل کشور که برای کودکان ساخته می شوند، کیفیت مطلوبی ندارند و مانند آثار خارجی جذابیت ندارند که بدون شک در دراز مدت این کیفیت نامطلوب باعث دلزدگی مخاطب نسبت به انیمیشن ایرانی می شود.

از مشکلات مهم بر سر راه صنعت انیمیشن در ایران استفاده از افراد ناکار آمد به عنوان مدیر است و همچنین نبود چشم انداز در صنعت انیمیشن باعث شده است که در هر دوره ای به صورت سلیقه ای به مبحثی پرداخته شود و بدون نتیجه گیری خاص با عوض شدن مدیریت و افراد، برنامه ریزی ها نیز تغییر کند، بدون آنکه به هدف مشخصی رسیده باشند، یکی دیگر از مشکلات مهم در انیمیشن ایران نبود فیلمنامه قوی و با محتوی و در عین حال مخاطب پسند است. در انیمیشن وقتی فیلمنامه دچار مشکل باشد قطعاً آن انیمیشن مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.

 مسئله مهم دیگر این است که فرهنگ کار تیمی در ایران ضعیف است و چون اساساً انیمیشن سازی کاری است که در آن افراد با تخصص های مختلف باید در کنار یکدیگر به صورت تیمی کار کنند، این مسئله می تواند در روند تولید کار تأثیر گذار باشد. برای رسیدن به راندمان مطلوب و تولید کار با کیفیت باید مدیریت صحیح افراد با تخصص های مختلف را  به صورت یک تیم یکپارچه در کنار یکدیگر سازمان دهی کند به طوری که کار هر شخص تکمیل گکننده کار دیگر اعضای گروه باشد.

به عنوان آخرین نکته، از علل عمده ای که ما در ایران کارهای خوب می بینیم ولی به ندرت شاهد کارهای موفق و ماندگار هستیم، ارتباط نداشتن با مخاطب و عدم بازخورد  گرفتن آن تولیدات در جامعه است. یکی از دلایلی که تولیدات داخل جذابیت ندارد، عدم مطالعه و تحقیق در زمان ایده پردازی و طرح اولیه داستان است.

در پایان باید گفت که شرکت های موفق انیمیشن سازی دارای مؤلفه ها و مشخصه هایی هستند که اگر در ایران به آن نکات دقت شود و در انیمیشن سازی آن نکات مورد توجه قرار گیرد، انیمیشن در ایران نیز به صورت صنعتی پویا و پولساز مطرح خواهد شد.

*کارشناس‌ستاد‌توسعه‌فناوری‌های‌نرم‌و‌هویت‌ساز‌معاونت‌علمی

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم