بهره‌برداری همراه با مصرف درست

بهره‌برداری همراه با مصرف درست


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 43170
نادرقلی ابراهیمی
دبیر ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست

نوروز کهن ترین جشن ایرانیان باستان است روزی که طبیعت از خواب زمستانی بیدار می شود و زندگی نو در زمین آغازمی شود .

درحقیقت مباحث نوروز با طبیعت گره خورده و یکی از ارزش های فرهنگ و سنن ایرانیان باستان توجه خاص به طبیعت و حفظ آن است و استفاده درست از فرصت های طبیعت نشان از فرهنگ بالای ایرانیان دارد .

ما ایرانیان نوروز را جشن گرفته و با نو شدن سال، دل هایمان را نیز نو می کنیم. در لحظه های با طراوت بهار که آغاز شکوفایی است خدای بزرگ را شاکریم که در آستانه گام دوم انقلاب بعد از چهار دهه مقاومت و سرافرازی ملت بزرگ ایران قرار گرفته ایم. طبیعت به ما می آموزد که گام دوم با حرکت جدید و با تکیه بر تجارب گذشته آغاز شکوفایی، تحول و نوآوری خواهد بود.

در سال زراعی 97-98، شاهد نزولات جوی خوب و بسیار مناسبی بودیم که آمار آن با توجه به دوره مشابه سال آبی گذشته بیش از 100 درصد افزایش و نسبت به دوره های مشابه دراز مدت حداقل 30 درصد افزایش ریزش های جوی است.

رشد ریزش نزولات جوی در 6 حوزه آبریز اصلی کشور اتفاق افتاده و از این جهت آب که به عنوان مولفه غیر قابل جایگزین در توسعه همه حوزه ها است فرصتی برای استفاده و مصرف درست آب را برای توسعه کشور فراهم کرده است.

آینده پژوهی در رسوخ فناوری ها ، روش های نوین و ارزان مردمی و پایدار برای مدیریت شرایط فعلی و آتی در حوزه آب توسعه آینده را حتما تضمین می کند .

پس باید توجه داشت که ما می توانیم با حمایت از کسب و کارهای نوپای دانش بنیان و استارتاپ ها که به منافع، درآمد و رفاه مردم گره خورده است در بخش های کشاورزی، صنعت و شرب با استفاده از زه آب ها، پسماندها، فاضلاب ها، با بازچرخانی چند باره و استحصال آب باران به روند توسعه کمک مؤثری کنیم .

حفظ خاک، پوشش گیاهی، رسوخ فناوری  و کاهش آلودگی در بخش های حاکمیتی، آب، خاک و هوا با به کارگیری فناوری رفع مشکلات و کاهش هزینه های مادی و معنوی، توسعه اشتغال و ثروت و پایدار را به دنبال داشته است که قطعاً شرایط بهتری را برای جامعه اسلامی رقم خواهد زد.

بر این اساس مثل گذشته نمی توانیم آب را بدون حساب مصرف کنیم، بر خاک و اراضی کشاورزی و منابع طبیعی بیش از این فشار آوریم آب و هوا و خاک را آلوده تر کنیم. ولی می توانیم بر اساس آموزه های ارزشمند دینی ، فرهنگی و اتکاء به خداوند بزرگ درست مصرف کنیم، بیشتر تولید کنیم، غذای سالم مورد نیاز جامعه را تأمین کرده و افتخار خودکفایی و خود اتکایی را در تأمین نیاز جامعه با رسوخ و توسعه فناوری ها رقم زده و محیط زیبای طبیعی، هوای سالم بدون گرد و غبار و آلاینده ها را شاهد باشیم.

منبع: isti.ir

پایان پیام /26

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم