بومی و هوشمند

بومی و هوشمند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 83329
شهاب خدامرادی*

حمل و نقل صنعتی برگرفته از دل نیازهای عمومی جامعه و حوزه ای کاربردی در کشور است که توسعه یافتگی آن نمادی از پیشرفت و قدرت رفع نیازهای جامعه توسط کشورها محسوب می شود. این صنعت را یکی از پایه های اصلی توسعه اقتصادی می دانند.

بر همین اساس سال ها است که کشورها به دنبال اجرای پروژه هایی ملی برای توسعه دادن به این صنعت بزرگ و متنوع هستند که در راس همه این برنامه ها می توان به هوشمندسازی صنعت حمل و نقل اشاره کرد. کاری که می تواند کارکرد و بهره وری این صنعت را ارتقا دهد و کیفیت ارائه خدمات را بیشتر کند.

سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل، اصطلاحی کلان برای کاربرد ترکیبی از فناوری‌های ارتباطات، کنترل و پردازش اطلاعات برای سیستم حمل‌ونقل است که استفاده از آن باعث افزایش ایمنی، افزایش بهره‌وری، صرفه‌جویی اقتصادی، کاهش ترافیک می شود و اثرات مخرب زیست‌محیطی را کاهش می‌دهد.

فعالیت های انجام شده در این حوزه باید با استفاده درست از ظرفیت ها و توانمندی های موجود در کشور انجام شود و همه دستگاه ها و شرکت های دانش بنیان و خلاق به این حوزه ورود کنند. یک همکاری همه جانبه و مفید که به توسعه یافتگی صنعت حمل و نقل می انجامد.

نکته مهم در اجرای این طرح ها این است که در برنامه ریزی های شهری باید به فرهنگ و موقعیت جغرافیایی و محیطی شهرهای کشور توجه ویژه شود و این پروژه ها کاملا بومی سازی شده و بر اساس فرهنگ کشور خودمان طراحی شوند تا مبتنی بر نیازهای کشور و مدیران به مرحله اجرا برسند.

داشتن پایگاه داده نیز ضروری است. این داده‌های ارزشمند پس از نیروی انسانی خلاق و متخصص، مهم‌ترین دارایی این حوزه هستند که می‌توان با کنار هم قرار دادن آنها، هوشمندسازی حمل‌ونقل را اصولی و بر اساس دارایی‌ها و نیازها و منطبق با فرهنگ کشور انجام داد که در این صورت کارایی بیشتری خواهد داشت و با سرعت بالاتری پیش خواهد رفت.

ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همین راستا یکی از اولویت های خود را ایجاد چنین پایگاهی بر اساس داده های موجود در همه نهادها و دستگاه های مرتبط قرار داده است تا برای اجرای طرح های این حوزه از اطلاعات موجود در این عرصه بهره ببرد.

*رئیس گروه هوشمندسازی ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری

منبع: isti.ir

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
خانه‌ها هم «هوشمند» شدند
خانه‌ها هم «هوشمند» شدند
98/04/24 - 12:54
بازرسي هوشمند خطوط لوله «نفت گاز و پتروشیمی» میسر شد
بازرسي هوشمند خطوط لوله «نفت گاز و پتروشیمی» میسر شد
96/02/11 - 10:45
ساخت پیگ‌های هوشمند، مصداق بارز بومی‌سازی فناوری در کشور است
ساخت پیگ‌های هوشمند، مصداق بارز بومی‌سازی فناوری در کشور است
96/02/02 - 10:56
بیشتر بخوانیم