تضمین بقا با مزیت رقابتی

تضمین بقا با مزیت رقابتی


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 49015
مالک سعیدی*

 

 

برنامه‌ریزی استراتژیک برای توسعه‌ بازار، سعی در تطبیق فرصت‌ها با منابع شرکت و اهدافش دارد؛ حتی اگر نتواند فرصت توسعه‌ ناگهانی را ایجاد کند. شرکت سعی در ایجاد مزیت رقابتی برای افزایش سود یا بقا را در دستور کار خود دارد.

امروزه یکی از مهم‌ترین چالش‌ها توجه به جنبه‌های جذب، ارتباط و حفظ مشتری است. افزایش ظرفیت‌های تولید، پیشرفت تکنولوژی، تنوع شدید محصولات، رقابت تنگاتنگ، افزایش سطح آگاهی مشتریان و... موجب شده تا جذب و حفظ مشتری دغدغه‌ی اکثر شرکت‌های صنعتی شود.

لذا چابکی سازمان‌ها در شناسایی و برطرف‌سازی سریع نیازها و خواسته‌های مشتریان، ارائه‌ی محصولات با کیفیت بالا و سرعت بهبود در ارائه‌ی خدمات پس از فروش، منجر شده است که به‌ غیر از موارد فوق، با توسعه بازار خود سهم بیشتری از سود را صاحب شوند.

از طرفی محدودیت در بازارهای موجود و یا داخل کشور این مهم را تا فراسوی مرزها کشانده است. به ‌نحوی که سازمان‌ها با توسعه بازار به خارج از کشور(صادرات) نسبت به ارتقای دانش فنی و کسب تجربه‌ بین‌المللی و هم‌چنین تحکیم موقعیت سازمانی برای عدم ‌وابستگی به بازار داخل، اقدام کرده‌اند.

توسعه بازار یکی از استراتژیی‌های رشد شرکت است که بازارهای جدیدی را برای محصولات و خدمات فعلی شناسایی کرده و توسعه می‌دهد. استراتژی توسعه بازار، مشتریان بالقوه‏‌ جدید را در بازارهای جدید و غیرمشتریان را در بازار هدف کنونی، هدف خود قرار می‌دهد. در واقع استراتژی توسعه بازار شامل گسترش بازار بالقوه در میان کاربران جدید می‏‌شود.
این کاربران جدید می‏‌توانند در بخش‌های جغرافیایی جدید، در گروه‌های اجتماعی جدید، در گروه‌های روانشناختی جدید و در بخش‌های صنعتی جدید در نظر گرفته شوند؛ به‌عبارت دیگر استراتژی توسعه بازار می‌تواند نوعی روش استفاده‏‌ جدید از یک محصول یا خدمت را نیز در بر گیرد.

معرفی مستمر محصولات جدید در شرکت‌های مختلف منجر به تغییر و تحول دائمی در دنیای کسب‌‌وکار می‌شود. از این‌ رو برای کمک به تسهیل ارتباطات کسب‏ و کار و ایجاد روابط جدید، شرکت‌ها به مدیران توسعه بازار نیاز پیدا می‌کنند.

مدیران توسعه بازار برای تضمین موفقیت آینده‌ی شرکت ‏باید ارتباط خود را با توزیع‌‏کنندگان، مشتریان و افراد گروه فروش شرکت حفظ کرده و تمرکز اصلی کار خود را به مدیریت ارتباطات بین بخش‌ها، گروه‌ها و افراد گوناگونی که با آن‌ها در ارتباط هستند، معطوف کنند.

از جمله اهم وظایف مدیر توسعه بازار می‌توان به موارد ی مانند «برنامه‌‏ریزی و‏ پیاده‌‏سازی استراتژی توسعه بازار برای مشتریان جدید و برقراری ارتباط با مدیران شرکت‌های تأمین‌‏کننده‌ی‏ خدمات مورد نیاز در زنجیره‌ی ارزش کسب ‏و کار شرکت»، «نظارت و رهبری پروژه‏‌های توسعه بازار شرکت» و «تجزیه ‌‏و تحلیل بازار برای شناخت فضای رشد جدید» اشاره کرد.

همچنین «تحلیل جذابیت‌ها، نیازها و فرصت‌های بازار برای ایجاد ارزش‌های جدید برای مشتریان و ارائه‌ی راهکارهای مؤثر در این راستا»، «گسترش فرصت‌های جدید در کسب‌‌وکار»، «تجاری کردن آن‌ها و افزایش سود حاصل از رشد کسب ‏و کار جدید» و «ایجاد اطلاعات کاربردی برای گروه تبلیغاتی شرکت از طریق‏ ارزش‌های مشتریان در کاربرد محصولات و تجربه‌ی خدمات شرکت به‌ منظور تعیین استراتژی‌های جدید ارائه‌ کالا و خدمات» از دیگر وظایفی است که می توان به آن اشاره کرد.

مدیرکریدورتوسعه صادرات و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری*

پایان پیام/23

 

 

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم