تعامل سودمند

تعامل سودمند


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 68731
سلما مهدی‌زاده*

فرآیند ایجاد تعامل و شبکه‌سازی آزمایشگاه‌ها و مجموعه‌های تحقیقاتی ضمن بالا بردن بهره‌وری سرمایه‌گذاری‌ در آزمایشگاه‌های کشور، دسترسی صنایع و تولیدکنندگان به خدمات آزمایشگاهی گسترده و با کیفیت را افزایش می‌دهد. این موضوع نقش تاثیرگذاری در جهش تولید، توسعه و پیشرفت دارد.

تولید مواد با کیفیت و تجهیزات ایران‌ساخت می‌تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت خدمات آزمایشگاهی و تولید کیفی ایفا کند.

تولید حجم بالایی از محصولات بی‌کیفیت که نتواند رضایت مصرف کننده را تأمین کند، نمی‌تواند منجر به رونق اقتصادی کشور شود. بنابراین، نقش آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت در این خصوص بسیار مهم و حیاتی است. ترغیب تولیدکنندگان به تولید محصولات با کیفیت در کنار توسعه آزمایشگاه‌های توانمند کنترل کیفی می‌تواند نویدبخش آینده‌ای روشن برای اقتصاد کشور باشد.

یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی آزمایشگاه‌ها تعرفه‌گذاری خدمات آزمایشگاهی است. عموما این تعرفه‌ها از زمان محاسبه تا زمان تصویب و ابلاغ مسیری بسیار طولانی را طی می‌کنند به طوری که بعضا تا دو سال بعد از تاریخ محاسبه ابلاغ می‌شوند. این درحالی است که هزینه‌ها از جمله هزینه‌های نیروی انسانی و خرید مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی با تعرفه‌های روز پرداخت می‌شود.

تعرفه‌گذاری نامتناسب همیشه درآمدهای آزمایشگاه‌ها را یک یا دو گام نسبت به هزینه‌های جاری عقب نگه می‌دارد و این امر با پایین آوردن توجیه اقتصادی فعالیت‌های آزمایشگاهی، انگیزه لازم را از فعالان این بخش می‌گیرد که لازم است تمهیدات لازم برای اصلاح این روند صورت گیرد.

*مدیر شرکت مجتمع آزمایشگاهی کیفیت آزمای جنوب عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

انتهای پیام/23

اخبار مرتبط:

بهره‌مندی از خدمات آزمایشگاهی با شبکه‌سازی تجهیزات افزایش می‌یابد

اعضای باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی به 50هزارنفر می‌رسد

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم