توسعه گردشگری بر بال تاکسی‌های هوایی

توسعه گردشگری بر بال تاکسی‌های هوایی


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 78908
آرش خانباشی*

بسیار دور از ذهن و انتزاعی بود اگر زمانی درباره حمل و نقل هوایی سخنی یا خیالی مطرح می‌شد، اما با توسعه فناوری حمل و نقل هوایی، سرمایه‌گذاری‌ها و توجه جدی به خطوط هوایی، این رویا اکنون به واقعیت نزدیک شده است تاکسی هوایی چند سالی است که خبرساز شده و توسعه این تاکسی‌ها، جزو برنامه توسعه هوانوردی عمومی و ایجاد سیستم حمل و نقل هوایی هواپیماهای کوچک کشور است اما باید بررسی کرد برنامه توسعه شبکه پروازی چقدر می‌تواند به توسعه صنعت گردشگری کمک کند؟

بدیهی است که با توسعه فناوری ایرتاکسی، استقبال عموم نیز از این فناوری افزایش خواهد یافت و مردم به آن روی می‌آورند. غیر از آنکه می‌تواند در کاهش تصادفات جاده‌ای، اشتغالزایی، صادرات محصولات کشاورزی بدون تأثیر در کیفیت آنها و … مثمرثمر باشد، می‌تواند در صنعت گردشگری نیز بسیار کارامد باشد. در بسیاری از نقاط گردشگری کشور حتی اگر شرایط مهیا باشد، به دلیل جاذبه‌های اطراف و یا حتی محیط زیست نمی‌توان فرودگاه چند منظوره بزرگ ایجاد کرد اما تاکسی هوایی که به امکانات کمتری نیاز دارد می‌تواند این خلأ را در بسیاری از نقاط گردشگری کشور پر کند.

می‌توان از این تاکسی‌هایی هوایی در مسیرهایی که پروازهای برنامه‌ای در دستور کار نیست بهره برد یا از آن برای رسیدن به نقاط صعب‌العبور با جاذبه گردشگری و میراثی استفاده کرد. یا اینکه گردشگران را با نقاطی از کشور آشنا کرد که امکان رفتن آمد به آنها سخت است. بسیاری از گردشگران خارجی می‌توانند از این مزیت برای رسیدن به نقاط گردشگری ایران بهره ببرند.

به عنوان مثال، گردشگرانی که برای مدت کوتاهی به ایران می‌آیند با تاکسی هوایی می‌توانند به نقاط بیشتری از ایران سفر کنند و یا حتی آنها که برای تغییر ویزا  مدتی را در ایران می‌مانند، گاهی به دلیل طولانی بودن مسافت، به شهری از شهرهای گردشگری نمی‌روند اما این اتفاق می‌تواند یک ایده نو در صنعت گردشگری باشد.

حتی اگر هزینه آن برای بسیاری از مردم عادی زیاد باشد اما می‌توان با گسترش این صنعت از هزینه‌هایش کم کرد اما این هزینه‌ها قطعاً برای گردشگران خارجی که ارزش پولشان بیشتر از ایران است، باز هم گزاف نخواهد بود بنابراین بهترین ایده برای سفر هوایی در ایران به ویژه به منظور جذب گردشگران خارجی به حساب می‌آید.

قطعاً بسیاری از افراد هستند که تمایل دارند از سفر جاده‌ای در بسیاری از مسیرهای پرریسک برای رانندگی مانند جاده‌های استان سیستان و بلوچستان، در امان باشند و یا اینکه می‌خواهند سریع‌تر به مقصد برسند و یا به مناطقی صعب العبور مانند کوه‌ها بروند اما نمی‌خواهند خستگی راه را به جان بخرند تا بتوانند قله‌ای را صعود کنند؛ ایرتاکسی در این شرایط می‌تواند گزینه مناسبی برای آن افراد باشد آن هم اکنون که تمام زیرساخت‌های عملیاتی آن را در کشور وجود دارد و تسهیل گیری آن نیز در دستور اقدام قرار گرفته است.

این اقدام در بسیاری از کشورها در حال انجام است به عنوان مثال شرکت اوبر سال ۲۰۱۸ سرویس تاکسی هوایی خود را بین منطقه تجاری منهتن تا فرودگاه جان‌اف‌کندی راه اندازی کرد و روزانه حدود ۱۰ پرواز بر فراز نیویورک توسط این شرکت انجام می‌شود. کرایه این تاکسی‌ها حدود ۲۰۰ تا ۲۲۵ دلار در نظر گرفته شده است. گفته می‌شود امسال هم شهر لس آنجلس صاحب تاکسی پرنده شده است.

ایران نیز به لحاظ زیرساختی، فناورانه و تجهیزات، این ظرفیت بالقوه را دارد. به طور مثال، در ایران نیز در حدود ۲۰۰ فروند از نوع هواپیما برای راه اندازی تاکسی هوایی موجود است و از این تعداد ۱۰۰ فروند مربوط به اشخاص حقیقی و ۱۰۰ فروند متعلق به دستگاه‌هاست که آمادگی برای خدمات دهی را دارند اما ۳۰ تا ۴۰ فروند هواپیما در این محدوده وجود دارد که می‌توانند در پروازهای ۴ نفره شرکت کنند.

 

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است تا با حمایت از توسعه زیرساخت‌ها، فناوری و ایده‌های نوآورانه، حمل و نقل هوایی را توسعه دهد و تحولی نوآورانه را در صنعت گردشگری هوایی رقم بزند.

*رئیس گروه توسعه فناوری های هوایی ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

#

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
36 محصول دانش‌بنیان در شبکه صنعت هوایی و هوانوردی ثبت شد؛ تقویت هوشمندانه زیرساخت‌ها
36 محصول دانش‌بنیان در شبکه صنعت هوایی و هوانوردی ثبت شد؛ تقویت هوشمندانه زیرساخت‌ها
00/08/09 - 10:22
مسابقه‌ای برای توسعه صنعت گردشگری؛ تاکسی‌های دریایی طراحی کنید
مسابقه‌ای برای توسعه صنعت گردشگری؛ تاکسی‌های دریایی طراحی کنید
99/03/10 - 10:22
 تاکسی‌های هوایی در ایران؛ شاید وقتی دیگر
تاکسی‌های هوایی در ایران؛ شاید وقتی دیگر
97/07/29 - 15:34
بیشتر بخوانیم