جایگاهی مطلوب در حوزه سلول‌های بنیادی؛ چه مسیری را پیمودیم

جایگاهی مطلوب در حوزه سلول‌های بنیادی؛ چه مسیری را پیمودیم


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 77330
امیرعلی حمیدیه*

یکی از مهمترین رســالت ها و ماموریت های مراکزعلمی، تولید فناوری های مورد نیاز صنعت است. نسل جدید مراکز علمی برای عمل به این رســالت بزرگ با تغییرات نرم افزاری و اصلاح رویکردهای خود، دانشــگاه ها را به فرودگاهی برای پذیرش محققین، ایده پردازان و ســرمایه گذاران خطرپذیر تبدیل کرده است و بســتر لازم را برای همکاری مشترک و هم افزایی ظرفیت دانشمندان دانشگاهی، فناوران و سرمایه گذاران فراهم کرده اند.

در این میان محصولات و خدمات سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی جایگاه ویژه ای در مراکز علمی و صنعت دارو سازی پیدا کرده است. چراکه بازار فروش این محصولات از محدوده 20 میلیارد دلار عبورکرده است و مورد توجه ویژه سرمایه گذاران خطر پذیر قرار گرفت. تا سال 2030 بازاری بالغ بر 170 میلیارد دلار برای این حوزه پیش بینی شده است.

ســتاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز طی هشت سال گذشته تلاش کرد، براساس همین رویکرد، با حمایت از ایجاد زیر ساخت های مراکز نسل نو در سطح کلان مناطق کشــور، ریل گذاری ویژه ای را در حوزه فناوری های مذکور تعریف و راه اندازی کند.

به طوریکه با تدوین یک برنامه راهبردی ده ساله، برنامه ها و فعالیت های متنوعی را از سال 1394 پیش بینی و اجرایی کرده است. از مهمترین محورهای توسعه فناوری های راهبردی این حوزه تمرکز بر توسعه فعالیت های آموزشی در حیطه های مختلف پایه و بالینی، همکاری در گسترش تحصیلات تکمیلی و تربیت ســرمایه های انسانی وزارتین، فراخوان مســتمر صاحبان ایده و طرح های فناورانه شرکت های نوپا و حمایت از توسعه و تجاری‌ســازی انواع محصولات دانش بنیان بوده است.

همچنین می توان به موارد دیگری همچون حمایت از توســعه خدمات بالینی برای پاسخگویی درمانی، بهبود آیین نامه های ذیربط در ســطح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برپایی شوراهای سلول های بنیادی بیش از 20 منطقه و استان، سازماندهی فعالان این حوزه و برپایی ده ها سمپوزیوم و کارگاه تخصصی، حمایت از تولیدات و محصولات دانش بنیان شرکت های نوپا و تمرکز بر تجاری‌سازی ایده های نوآورانه اشاره کرد.

از آنجایی که رشد و تربیت محققین، صاحبان ایده، هسته های فناور و شرکت های نوپا در ساختارهای شتابدهنده های تخصصی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی می تواند بسیار موثر باشد بخشی از برنامه ها و فعالیت ها به توسعه این شتابدهنده ها و جذب صاحبان سرمایه برای هدایت سرمایه ها به سمت توسعه علوم وفناوری های سلول های بنیادی اختصاص یافت که به نوبه خود فضایی پر رونق به سمت شکل گیری زیست بوم های تخصصی سلول های بنیادی ایجاد کرد.

 بدون شک حمایت های دکتر ستاری معاون علمی وفناوری رئیس جمهوری، رهنمودهای معاونین و مدیران محترم و مشارکت اساتید، نخبگان وکارشناسان برجسته کشور، موجب شد تا طی سال های اینده بیش از پیش زمینه مرجعیت علمی کشور عزیزمان در حوزه فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی فراهم شود و سهم مطلوبی از بازار ذیربط در ســطح منطقه به تولیدات کشور عزیزمان اختصاص یابد. امید است با عنایت حضرت حق پرچم این حیطه مهم فناوری به دست جوانان توانمند و عزیزکشور بر فراز قله های رفیع علمی دنیا برافراشته شود.

*دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
آیا من خلاق شناخته می‌شوم
آیا من خلاق شناخته می‌شوم
96/03/27 - 09:57
فن‌بازار مسیری برای ایجاد کریدور صادرات محصولات سلول‌های بنیادی است
فن‌بازار مسیری برای ایجاد کریدور صادرات محصولات سلول‌های بنیادی است
96/02/04 - 12:48
شورای توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی اصفهان تشکیل می‌شود
شورای توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی اصفهان تشکیل می‌شود
94/09/23 - 14:27
بیشتر بخوانیم