خودکفایی با خلاقیت

خودکفایی با خلاقیت


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 69276
نجمه یزدانفر*

تربیت نیروی انسانی خلاق، جوان و کارآمد ضروری‌ترین راه برای خودکفایی و توسعه تولیدات و خدمات است. استفاده از این نیروی جوان در فعالیت‌های اقتصادی زمینه فعالیت جسورانه و خلاق را در کشور ایجاد می‌کند.

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌‌های راهبردی از رویش‌های پویای معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری است. این شبکه آزمایشگاهی به عنوان یک حامی و تکیه‌گاه توانسته در شرایط نامطلوب اقتصادی کشور که تحقیق و پژوهش از اولویت سبد مخارج بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌ها خارج شده است به یاری مراکز علمی بشتابد.

ایجاد شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گام بلندی در زمینه افزایش تعامل علمی، تجهیزاتی و حتی فردی بین جامعه علمی کشور محسوب می‌شود. این شبکه قطعاً نتایج بسیار درخشانی در جهش تولید، توسعه و پیشرفت علمی و اقتصادی کشور ایفا می‌کند. این شبکه به عنوان موفق‌ترین و پرجمعیت‌ترین شبکه آزمایشگاهی کشور الگوی بسیار خوبی برای سایر حوزه‌ها است.

صنعت نفت و فناوری‌های مرتبط با این حوزه عظیم و پیچیده، برای توسعه و کارآمدی بیش‌تر نیازی مبرم به آزمایشهای دقیق و کارآمد دارند. وجود زیرساخت‌ها، توانمندی فنی و زیست‌بومی که آزمایش‌های دقیق را در اختیار مخاطبان قرار دهد، می‌تواند به دست‌یابی پیشرفت‌های ارزنده در این حوزه مهم منجر شود.

دستیابی به دانش فنی 10 ماده شیمیایی استراتژیک مصرفی در صنعت نفت یکی از نتایج فعالیت مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی در کشور است. با تلاش پژوهشگران این مجموعه دانش فنی تولید 3 کاتالیست استراتژیک مصرفی در صنعت نفت به دست آمده است.

محققان این مجموعه به دانش فنی تهیه پایه کاتالیست گاما آلومینای کروی و کاتالیست‌های HDS، TGT، RCD و تولید انواع سیمان گوگردی دست یافته‌اند و در طراحی بهینه واحد کاهش میزان H2S نفت خام به 15 ppm، طراحی و ساخت و راه‌اندازی گلخانه مجهز به آب شیرین کن HD خورشیدی، طراحی و ساخت سیستم ترکیبی آب گرمکن- آب شیرین کن خورشیدی خانگی و روستایی موفق عمل کرده‌اند.

ما در این مرکز، بر خدمت‌رسانی به طرح‌های پژوهشی در حال اجرای گروه‌های پژوهشی تمرکز کرده‌ایم. این مرکز آزمایشگاهی خدمات خود را با برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت‌های آزمایشگاهی و ارائه خدمت آزمایشگاهی به دانشجویان دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و پژوهشی توسعه داده است.

همکاری در اجرای طرح‌های پژوهشی کاربردی و بنیادی و کنترل کیفیت محصولات تولید شده در پژوهشکده که حاصل دانش فنی طرح‌های پژوهشی هستند و اجرای دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و تحصیلات تکمیلی از مهم‌ترین فعالیت‌های داخلی اعضای هیات علمی مرکز آنالیز شیمیایی به شمار می‌رود.

*مدیر مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم