در باب اهمیت پایه‌گذاری مرکز رشد توسط شرکت‌های خلاق

در باب اهمیت پایه‌گذاری مرکز رشد توسط شرکت‌های خلاق


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 82789
محمدحسن مقدسی*

یک‌ مرکز رشد بر پایه فعالیت‌های نوآورانه و بر اساس به‌روزتریـن تجهیزات به کار رفته در آن شـناخته می‌شود که معمولا توسط شرکت‌های خلاق پایه‌گذاری شده و در جهت سهولت در امور یافتن شرکت مناسب برای آنها با توجه به نقاط قوت مشترک و مهم‌تر از آن، اهداف مشترک به کار می‌رود.

این مرکز معمولا توسط سازمان‌های دولتی، خصوصی و نیمه‌خصوصی ایجاد می‌شود. 

یک شرکت کـه بر پایه فناوری فعالیت می‌کند نیز می‌تواند یک مرکز رشد مناسب را تاسیس کند و از آن جهت منافع خود و یافتن شرکت خلاق مناسب بهره بگیرد؛ با ذکر این نکته که حتما باید منابع و ملزومات نوآورانه و پیشرو را در اختیار آن مرکز و تیم‌های مستقر در آن قرار دهد.

شاید در ابتدا همکاری بین یک شرکت خلاق تازه‌تاسیس بـا یک شرکت بزرگ که سالیان زیادی در یک زمینه بخصوص فعالیت داشته و اعتماد افراد و سازمان‌های مختلفی را جلب کرده و به عبارتی در آن حوزه، بی‌رقیب است کاری بس دشوار و سخت باشد، اما معمولا خود آن شرکت در جهت تسهیل امور گام برمی‌دارد که در ادامه، بـه چند مورد اشاره خواهد شد.

1.خود آن شرکت بزرگ یک مرکز رشد متناسب را ایجاد کرده و در جهت تسهیل تعامل با شرکت خلاق و نزدیک کردن منافع و اهداف گام بردارد.

2.راهکار بعدی، خود آن مرکز رشد است که در راستای سهولت در ایجاد این ارتباط پیشقدم شود و شرکت خلاق مناسب را انتخاب کرده و امور را پیش ببرد و در جهت نزدیک شـدن آن شرکت خلاق به شرکت بزرگ قدم بردارد. که البته این کار ساده نیسـت و برای نزدیک شدن امکانات و تجهیزات آن شرکت بـه منافع شرکت بزرگ باید هزینـه و تلاش کرد کـه بهترین و به‌روزترین تجهیزات و امکانات پیشرفته و نوآور و فناورانه را در اختیار آن شرکت خلاق قرار دهد.

بـه‌عبارتی، منافع مالی و فنی و تخصصی را در آن شرکت خلاق بـه کار گیرد تا به تدریج و با استفاده از آن امکانات، شرکت خلاق مذکور، رشد کرده و به هدف خـود یعنی جلب اعتماد شرکت بزرگ و همکاری با آن برسد و در این راستا حرکت کند. 

3.در حالت دیگر، اگر خود شرکت خلاق بدون بهره‌گیری از کمک‌ها و استمداد بیرونی مانند مرکز رشد یـا سـازمان بزرگ خود، روشی نوین در جهت توسعه منافع طرفین و مخصوصا با توجه خاص به شرکت مذکور گام بردارد قطعا اعتماد آن سازمان را جلب کرده و آن سازمان، مشتری دائمی شرکت خلاق خواهد شد.

البته باید توجه داشت که این روند نباید متوقف شود و ایده‌های نوآورانه نباید به هیچ‌وجـه متوقف شود چون ممکن است ادامه همکاری میسر نباشد. در ضمن باید توجه داشـت که این تلاش برای مجاب کردن سازمان بزرگ به همکاری یک فرآیند سهل‌الوصول نیست و برای آن باید بسیار تلاش کرد چـرا که اعتماد، به‌تدریج و به عبارت دیگر ذره‌ذره به دست می‌آید ولی به سادگی و با یک عملکرد اشتباه از بین می‌رود.

در این زمینه، یک نکته دیگر نیز حائز اهمیت است و آن اینکه اگر یک سازمان بزرگ از طریق مرکز رشد بتواند شرکت خلاق مذکور را پیدا کرده و ببیند کـه شرکت در جهت کسب اهداف و منافع مشترک، حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهد و هیچ خدمتی را از آنها دریغ نمی‌کند، ممکن است علاوه بر همکاری طولانی‌مدت، در آن شرکت نیز سـرمایه‌گذاری کرده و بدین ترتیب در رشد و توسعه آن سهیم باشد.

 

*کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک کسب‌وکار

منبع: isti.ir

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
مجلس و فناوری| حمایت بیشتر از شرکت‌های خلاق به معنای خروج کم‌تر ارز است
مجلس و فناوری| حمایت بیشتر از شرکت‌های خلاق به معنای خروج کم‌تر ارز است
00/08/01 - 10:15
مجلس و فناوری| شرکت‌های خلاق زیر چتر حمایتی قانون جدید قرار گرفتند
مجلس و فناوری| شرکت‌های خلاق زیر چتر حمایتی قانون جدید قرار گرفتند
00/07/14 - 10:24
سی و سومین «دانش‌بنیان» منتشر شد
سی و سومین «دانش‌بنیان» منتشر شد
98/05/26 - 15:22
بیشتر بخوانیم