در مدار صعود

در مدار صعود


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 81710
منصوره آزاده*

زیست‌فناوری از جمله عرصه‌های علمی است که ظرفیت بالایی در توسعه و رونق اقتصادی کشور دارد به همین دلیل توجه به آموزش و پژوهش در این حوزه ضروری است و می‌تواند مسیری مطمین و کوتاه برای دست‌یابی به پیشرفت باشد.

به همین دلیل شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های دانشی و تخصصی موجود به اولویتی مهم برای سیاستگذاران و بازیگران حوزه علمی کشور بدل شده است. اما این کار به تنهایی و بدون استفاده از توانمندی دیگر مجموعه‌های فعال این حوزه میسر نیست و باید با هم‌افزایی به این کار شتاب داد.

صنعت آزمایشگاهی هم به عنوان یکی از نهادها در تربیت نیروی انسانی باید به این حوزه ورود کند. این کار با کمک شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مسیر درستی قرار گرفته و فعالان این حوزه با اشتراک‌گذاری تجهیزات و دستگاه‌های خود در تلاش هستند تا پژوه و تحقیقات را سیری صعودی دهند.

 دپارتمان زیست فناوری نوین نیز با همین رویکرد به حوزه آموزش بخش‌های آزمایشگاهی(میکروب شناسی ،بیوشیمی و هورمون شناسی و الایزا و  سل کانتر) و بخش تخصصی مولکولی و بیوتکنولوژی و ژنتیک(شامل PCR-RT PCR، الکتروفورز عمودی و افقی،RealTime PCR  و کلونینگ و وسترن بلات) و کشت سلولی و بیوانفورماتیک و آنالیز دیتاهای علوم زیستی ورود کرد.

مجموعه ما تاکنون آزمایشات و فعالیت‌های پژوهشی زیادی بر روی سرطان از جمله سرطان معده و پستان و بیماری MS،فیزیولوژی ورزشی  انجام داده است که نتیجه این پژوهش ها چاپ بیش از 100 مقاله ISI  است و همچنین اجرای طرح بیوتکنولوژی دانش آموزی در سیستم ایران مهارت را نیز بر عهده داریم.

در این مدت 11 سال دپارتمان زیست فناوری نوین بیش از 200 هزار نفر ساعت متخصص را آموزش داده و تعداد زیادی مقالات علمی-پژوهشی و کنگره‌ای و ISI  به ثبت رسانده‌ایم. همچنین به مدت 6 سال به عنوان عضو رسمی، خدمات پژوهشی خود را با شبکه آزمایشگاهی فناوری های  راهبردی ارائه کردیم.

ما در زمینه های آزمایشات مربوط به ژنتیک و بیان ژن با دستگاه RealTime PCR، آزمایشات PCR و الکتروفوز، آزمایشات حیطه میکروبیولوژی و میکروبی، انجام پروژه های بیوانفورماتیک و آماری، آزمایشات Elisa و بیوشیمی وCell counter و کشت سلولی ارائه خدمت می‌کنیم. دانشجویان و پژوهشگران می‌توانند با ارائه پروپوزال و یا طرح تحقیقاتی مرتبط خود روند کار و پژوهش را آغاز کنند و بسته به نوع و حجم کار در اسرع وقت به نتیجه برسند.

یکی دیگر از فعالیت‌های ما مربوط به کرونا است و به متقاضیان زیادی در زمینه مولکولی آموزش تخصصی دادیم و برای راه اندازی چندین آزمایشگاه مولکولی نیز همکاری داشتیم. همچنین پروژه های مربوط به بیان ژن و LNC RNA  و SNP های مربوط به سرطان پستان و معده و MS و فیزیولوژی ورزشی و کار با حیوانات آزمایشگاهی از جمله نمونه کارهای خوب و موفقی بود که دپارتمان زیست فناوری نوین در سال‌های  گذشته انجام داده است.

مجموعه آزمایشگاهی ما دوره‌های آموزشی زیادی برگزار می کند که مخاطبان این دوره ها، دانشجویان و دانش آموختگان رشته های علوم پایه نظیر زیست شناسی، سلولی و مولکولی، ژنتیک، بیوشیمی، میکروبیولوژی و بیوتکنولوژی هستند. باید در این حوزه‌ها بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم. اگر به حوزه زیست فناوری و علوم پایه بیشتر توجه داشتیم، ساخت واکسن کرونا اینقدر به تعویق نمی افتاد. مهم ترین راهکار افزایش توجه و سرمایه گزاری های مفید و لازم در راستای پیشبرد طرح های تحقیقاتی هست.

*مدیر دپارتمان زیست فناوری نوین عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

#

                            

 

 

 

                                               

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
ایران در گزارش جهانی شاخص « نوآوری »  4 پله صعود کرد
ایران در گزارش جهانی شاخص « نوآوری » 4 پله صعود کرد
98/07/13 - 09:48
 ماهواره‌ها در کجا به دور زمین می‌چرخند
ماهواره‌ها در کجا به دور زمین می‌چرخند
96/04/11 - 12:12
رتبه ایران در فناوری نانو با صعود یک‌پله‌ای؛ «ششم» شد
رتبه ایران در فناوری نانو با صعود یک‌پله‌ای؛ «ششم» شد
95/02/21 - 17:17
بیشتر بخوانیم