راهی برای افزایش کیفیت تعامل بین صنعت و دانش‌بنیان

راهی برای افزایش کیفیت تعامل بین صنعت و دانش‌بنیان


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 77532
احمد شمس*

سایش و خوردگی فرآیندی مخرب است و آسیب‌رسان. در هر شکلی که باشد چه در محیط صنعت و چه در زندگی واقعی، موجب کاهش عمر و کارایی می‌شود! اما در بخش صنعت، فرسایش و خوردگی بین تجهیزات و قطعات صورت می‌گیرد و توسط یک عامل بیرونی، خواه تکه‌ای جدا شده از دستگاه یا مواد موجود در کارگاه صنعتی اتفاق می‌افتد. برای آن‌که عملکرد بهتری را از قطعات شاهد باشیم و از این پدیده جلوگیری به عمل بیاوریم، باید درک صحیحی از مکانیزم سایش یا خوردگی به دست بیاوریم ضمن آن‌که میزان مقاومت هر قطعه را در برابر مقدار مشخص و دقیقی از سایش بشناسیم.

استفاده از نوع خاصی از یک قطعه به طور مثال یک فلز خاص در قطعات با استفاده از تجهیزات پیشرفته دانش‌بنیان و شناسایی میزان مقاومت در برابر خوردگی اتفاق می‌افتد. در واقع، این شناسایی سازوکار سایش و خوردگی در یک قطعه و میزان مقاومت‌اش است که تعیین می‌کند، آن ماده یا آلیاژ برای استفاده در کاربردی خاص، مناسب است یا خیر.

کیفیت آلیاژ مورد استفاده در قطعه صنعتی که بستگی به فناوری و نحوه ساخت قطعه دارد یکی از عوامل مهم و اثرگذار در میزان کارآمدی قطعه است.. هرچه فناوری ساخت قطعه پیشرفته‌تر و مواد به کار رفته در آن دارای کیفیت بهتری باشد، مقاومت در برابر عوامل تشدید کننده سایش و خوردگی نیز بیش‌تر و در نهایت، تجهیز عملکرد بهتری را از خود نشان خواهد داد. موضوعی که در زندگی واقعی نیز ملموس است و هرچه سنگ زیرین آسیا توانمندتر و مقاوم‌تر باشد، در کشاکش درد سربلند و موفق خواهد بود. در حوزه تولیدات محصولات دانش‌بنیان  نیز عوامل فرساینده و خورنده باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

یکی از چالش‌هایی که در حوزه تولید محصولات دانش‌بنیان و خلاق ممکن است برای متخصص یا فناوری که پا به عرصه تولید محصول گذاشته‌اند بسیار آزاردهنده باشد و کار همان عوامل ساینده را انجام دهد، بی نتیجه ماندن تولید در بازار محصولات است که در اثر عامل مهمی چون توجه نکردن به مطالعات بازار محصول اتفاق می‌افتد.

مهم‌ترین چیزی که باید روی ان توئجه کنند مطالعات بازار است که ورودشان به طراحی و ساخت محصول، ورود عالمانه باشد و با توجه به نیازهایی که جامعه پیرامونی آنان دارد بتوانند محصولشان را به بازار عرضه کنند. فروش به مشتری در این صورت یک موضوع تضمین شده است. این یک چالش در مسیر تولیدکنندگان و فعالان دانش بنیان و خلاق است که عمدتا آن‌ها را در مسیر ارائه محصول یا خدمت با همان فرآیندی که در سایش میان قطعات اتفاق می‌افتد، روبه‌رو می‌کند به این صورت که عمده فعالان این حوزه، ابتدا محصول را تولید می کنند و در گام بعد، مطالعات بازار را انجام می‌دهد.

اما موضوع دیگری که در رابطه با یک محصول دانش‌بنیان می‌تواند حائز اهمیت باشد، استفاده از روان‌کارها و حذف عوامل سایش‌دهنده برای ارتباط میان فناوری صاحبان کسب‌وکارها با صنایع است که عمدتا به دلیل بزرگ‌مقیاس بودن، تمایل چندانی به ایجاد ارتباط با شرکت‌های کوچک و فناور ندارند. اما ایجاد بسترهای ارتباطی میان این دو بخش که می‌توان آن‌ها را به قطعات حساس و پیشرفته یعنی شرکت‌های دانش‌بنیان با قطعات بزرگ‌تر که همان صنایع هستند، چرخ توسعه را به حرکت درآورد.

معاونت علمی و فناوری و شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به خوبی می‌توانند نقش عامل روان‌کار و ارتباط دهنده میان صنایع و فعالان فناور به ویژه در حوزه تجهیزات دانش‌بنیان را ایجاد کنند و به این ترتیب سهم بازار این کسب و کارها را نیز افزایش دهند.

* فعال حوزه تجهیزات آزمایشگاهی

منبع: isti.ir

#

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
 3 کارکرد اصلی اقتصاد دانش‌بنیان ارائه شد
3 کارکرد اصلی اقتصاد دانش‌بنیان ارائه شد
97/03/09 - 11:34
تولیدات با کیفیت داخلی، امید ، نشاط و غرور ملی ایجاد می کند/ حفاظت و استفاده بهینه و فناورانه از منابع انرژی ضروری است/تصمیم دولت حمایت و خریداری جنس با کیفیت ایرانی است
تولیدات با کیفیت داخلی، امید ، نشاط و غرور ملی ایجاد می کند/ حفاظت و استفاده بهینه و فناورانه از منابع انرژی ضروری است/تصمیم دولت حمایت و خریداری جنس با کیفیت ایرانی است
97/02/18 - 15:43
دومین بازار تکنولوژی و نوآوری در صنعت نفت،گاز و پتروشیمی برگزار می‌شود
دومین بازار تکنولوژی و نوآوری در صنعت نفت،گاز و پتروشیمی برگزار می‌شود
96/08/13 - 10:58
بیشتر بخوانیم