راهاندازی یک استارتاپ بدون سرمایه
جذب سرمایه توسط استارتاپها، یک چالش اساسی در روند توسعه و گسترش کسب وکارهای نوپا محسوب میشود. با این همه، در حوزههای پیشرفته فناوری در دنیا، استارتاپهای بسیار موفقی ظهور کردهاند که نه تنها با حداقل سرمایه کار خود را آغاز کردهاند، بلکه برخی از آنها، بدون سرمایه توانستهاند، مراحل اولیه رشد را طی کنند.
افرادی که دارای ذخایر ارزشمندی از دانستههای فنی هستند، در صورت برخورداری از یک ایده عالی خواهند توانست، که مراحل ابتدایی رشد را بدون سرمایه پشت سربگذارند.
به اینگونه استارتاپها در اصطلاح «بوت استرپ» گفته میشود. این واژه میان کارآفرینان و محیطهای استارتاپی بسیار شنیده میشود. بوت استرپ به این معنی است که یک استارتاپ از همان ابتدای کار توانسته است به صورت خودگران عمل کند و بدون تکیه بر سرمایه بیرونی و بدون انجام فرایند جذب سرمایه، مراحل رشد و پیشرفت ابتدایی را طی کند.
در این بین، برخی حوزهها برای تاسیس بوت استرپها در ایران بسیار مساعدتر هستند. حوزههای مبتنی بر خدمات دیجیتال و نتورکمارکتینگ و بازاریابی در شبکههای اجتماعی از جمله این رشتهها هستند.
برای نمونه، یک استارتاپ در آتلانتای آمریکا، بر اساس این ایده شکل گرفت که بتواند برای مشاغل مختلف در زمینه توسعه وب، تأمین سرمایه کند. این استارتاپ بدون جذب سرمایه آغاز به کار کرد و در حال حاضر به یک شرکت بسیار موفق چند میلیوندلاری تبدیل شده است که روزانه یک میلیارد ایمیل ارسال میکند.
برنامههای مبتنی بر وب و نرمافزارهای مدیریت پروژه و ارتباطات تیمی نیز، از جمله محصولات و خدماتی هستند که میتوانند مبنای تشکیل یک استارتاپ بوت استرپ باشند.
چند دانشجو در صورت اشراف بر کدنویسی با استفاده از رایانش ابری و یا اجاره هاست، میتوانند یک نرمافزار و اپلیکیشن بسیار کاربردی را برای خدماتدهی به شرکتها، در فضاهای مانند منازل مسکونی تولید کنند.
در واقع جذب سرمایه بالا، تضمینی برای موفقیت یک استارتاپ نیست، بلکه میزان کاربردی بودن کالا و خدمات نوین تولید شده است، که تعیین میکند که آیا این استارتاپ به حیات خود ادامه میدهد و یا آنکه از بین میرود.
فعالین استارتاپی به جای پافشاری بر ایدههای شکست خورده و شکوه و گلایه از نبود سرمایه، باید به سراغ ایدههای بروند که سهم دانش و فناوری در آنها بسیار بیشتر از سهم سرمایه است.
به همین دلیل، بسیار مهم است که موسسین یک استارتاپ از مهارتهای مختلفی برخوردار باشند. برای نمونه، توان بازاریابی و فروش گسترده در فضای مجازی و عالم واقعی و داشتن قدرت مذاکره تجاری و چانهزنی، یک استعداد بسیار مهم است که برخی به صورت غریزی و خودآموز از آن برخوردار هستند. داشتن چنین افرادی در تیم استارتاپی یک موهبت مهم محسوب میشود و میتواند حتی از تامین سرمایه نیز مهمتر باشد.
*کارشناس ارزیابی و منتورینگ شرکتهای نوپا
Send to friends