راه‌کارهای متنوع برای پاسخ به نیازها

راه‌کارهای متنوع برای پاسخ به نیازها


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 78229
رضا اسدی‌فرد*

ارائه راه‌کارهای متنوع برای پاسخ دادن به نیازهای حوزه آزمایشگاهی یک ضرورت انکارناپذیر در کشور است. این روش‌ها، در چهارچوب مدونی از ظرفیت‌های موجود در کشور، به نیازها پاسخ می دهد.

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور افزایش کمی و بهبود کیفی خدمات آزمایشگاهی، نیازهای مراکز آزمایشگاهی را پایش می‌کند تا راه‌کارهای متنوعی را برای پاسخ به این نیازها به کار ‌گیرد. این شبکه سعی کرده است در کنار تسهیل دسترسی مراکز آزمایشگاهی به مشاوران، تعمیرکاران و تامین‌کنندگان معتبر، حمایت‌های تشویقی متنوعی را نیز برای بهبود عملکرد آزمایشگاه‌ها ارایه دهد.

سبد حمایتی شبکه در 8 زیرگروه تعریف شده است که برخی از آنها شامل نحمایت از ارتقای دانش کارشناسان آزمایشگاه»، «همکاری و به اشتراک گذاری دانش و تجربه کارشناسان مراکز در قالب کارگروه‌های تخصصی و انتشار فصلنامه دانش آزمایشگاهی ایران»، «حمایت از نگهداری، کالیبراسیون، تعمیر و ارتقای تجهیزات آزمایشگاهی» و «حمایت از استقرار استانداردهای آزمایشگاهی» می شود.

یکی دیگر از برنامه‌های شبکه طی این سال‌ها گسترش پوشش شبکه از نظر موضوعی و جغرافیایی با پذیرش اعضای جدید است. برای این کار نیز مراکز آزمایشگاهی مستقر در سراسر کشور (به غیر از آزمایشگاه‌های طبی و بالینی)، می‌توانند بدون محدودیت نوع سازمان خود برای عضویت در شبکه اقدام کنند.

شرط اصلی پذیرش یک مرکز آزمایشگاهی در شبکه، ارایه خدمات به عموم مشتریان است. اگر آزمایشگاه نسبت به مشتریان به صورت انتخابی عمل نکند، میزان و چگونگی ارایه خدمات آن بررسی میشود و در صورت دارا بودن شرایط، عضو آزمایشی شبکه خواهد شد. طی دوره عضویت آزمایشی، آزمایشگاه نسبت به ثبت اطلاعات در شبکه اقدام میکند و با قوانین و دستورالعمل‌های شبکه آشنا خواهد شد. در پایان دوره آزمایشی، گزارش عملکرد آزمایشگاه ارزیابی می‌شود و در صورت کسب حداقل امتیاز لازم، عضویت آزمایشگاه در شبکه قطعی خواهد شد.

از دیگر تلاش‌های صورت گرفته در این سال‌ها هدفمندسازی حمایت‌های تحقیق و توسعه و پژوهانه‌ها است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تحقق این امر تلاش می‌کند تا پژوهش‌های این حوزه را منطبق با نیازهای کشور تعریف کند. این کار کمک می کند تا از دانش تخصصی موجود، به خوبی بهره برداری شود. ارایه مشاوره های تخصصی به پژوهشگران، شرکت های دانش بنیان و صنایع برای انتخاب آزمون مناسب در فرایند تحقیق و توسعه محصولات و همچنین ارایه یارانه هایی برای دریافت خدمات آزمایشگاهی، از راه‌کارهای ارایه شده از سوی معاونت علمی در شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی است.

*مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

#

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
در مسیر خودکفایی| چالش‌های تولید مرغ لاین شناسایی شد؛ فناوران به نیازها پاسخ می‌دهند
در مسیر خودکفایی| چالش‌های تولید مرغ لاین شناسایی شد؛ فناوران به نیازها پاسخ می‌دهند
00/03/31 - 08:46
نوآوری اجتماعی؛ ضرورت زندگی امروز
نوآوری اجتماعی؛ ضرورت زندگی امروز
99/10/10 - 11:11
صنایع لبنی نیازها را ارائه دادند؛ دانش‌بنیان‌ها پاسخ می‌دهند
صنایع لبنی نیازها را ارائه دادند؛ دانش‌بنیان‌ها پاسخ می‌دهند
99/09/12 - 09:33
بیشتر بخوانیم