ردایی از علم و فناوری بر گفتمان جامعه

ردایی از علم و فناوری بر گفتمان جامعه


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 34953
*شیرین جلالیان


*شیرین جلالیان
رشد و فناوری در وهله نخست وابسته به پژوهش و آموزش است، چرا که پژوهش و تولید علم، از مهم‌ترین عناصر رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، پزشکی، صنعتی و سیاسی هر کشوری به‌حساب می‌آید، لذا این امر نیازمند برنامه‌ریزی هدفمند و کلان کشور است.
فناوری لیزر و فوتونیک نیز به‌عنوان یک فناوری راهبردی، با کاربردهای متنوع در ابعاد مختلف زندگی، از این امر مستثنی نیست و ازجمله فناوری‌های کلیدی و توانمند ساز در جهان محسوب می‌شود. از ویژگی‌های بارز این فناوری می‌توان به رقابت‌پذیری، ایجاد فرصت‌ها، رشد اشتغال، انرژی پاک، تأمین امنیت و سلامت جامعه اشاره کرد، که همه نیاز آینده به توسعه فناوری لیزر و فوتونیک را تأیید می‌کند.
فناوری لیزر و فوتونیک از سطح نیروی انسانی از جایگاه مطلوبی در کشور برخوردار است، علی رقم سابقه 40 ساله تحقیق و توسعه در علم لیزر و فوتونیک و درنتیجه آن برقراری زیرساخت گسترده‌ای از متخصصین این حوزه، امروزه چندان شاهد ارتباط و تبادل علم و فناوری در این حوزه در کشور نیستیم. شکل‌گیری این شکل ارتباطی و چنین چرخه مورد انتظار یکی از اهداف کلان ترویجی این فناوری است.
ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، برنامه‌های متعددی برای ترویج سریع و مؤثر این فناوری در کشور دارد و به این منظور، ایجاد بسترهای مناسب در کشور را در دستور کار خود قرار داده است. شناسایی عوامل بارز دارنده، ارتقاء آگاهی نسبت به وضعیت پژوهش در کشور، توجه به شناسانیدن علم لیزر و فوتونیک در سنین پایین‌تر، حمایت مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد مراکز خلاقیت و کارآفرینی که در راستای ترویج ایده‌ها و خلاقیت‌ها تلاش می‌کنند، مدارس، مراکز فنی و حرفه‌ای، دانشگاه‌ها و تشویق سایر نهادها و فعالیت بیشتر و ... در این ستاد برنامه‌ریزی‌شده است.

* مسئول واحد آموزش و ترویج ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم