روبه رو شدن با حقیقت

روبه رو شدن با حقیقت


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 22471
مریم نوبختی

مریم نوبختی*

روز نو و سال نو ما را برمیدارد به بررسی دستاورد ها و ناکامی ها. شایسته آن است که با مرور کارنامه عملی خود به واکاوی اقدامات و کارنامه خود بپردازیم و بیندیشیم به گام های برداشته شده در سال گذشته و نتایج آن. شاید بتوان اقدامات انجام گرفته در حوزه فناوری انرژی خورشیدی در ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر معاونت علمی از لحاظ نتیجه و ماحصل کار به دو بخش تقسیم کرد. پروژه های توسعه فناوری که با طرح و برنامه ریزی و صرف فکر، ایده و انرژی به ثمر رسید و نتیجه مطلوبی از آنها حاصل شد و اقداماتی که این ستاد قصد اجرایی سازی آن را داشت ولیکن به نتیجه نرسید. بهتر است تا کمبودها تا جایی که مقدور است مطرح شود، زیرا که روبه رو شدن با حقیقت خود می تواند منجر به آگاهی از موقعیت و شاید کمرنگ شدن موانع شود.

 افتتاح اولین "دستگاه تست آبگرمکن و کلکتور خورشیدی" با حمایت این ستاد،  طراحی، ساخت، راه اندازی و مشخصه سازی واحد خودکار 40کیلواتی جمع آوری و ذخیره سازی حرارت خورشیدی در دمای بالا جهت استفاده د ر سرمایش،  افتتاح طرح "طراحی بهینه فنی اقتصادی و اجرای جایگزینی انرژی خورشیدی به جای انرژی فسیلی در ساختمان اداری- آموزشی دانشگاه الزهرا (س)"    ، حمایت از برگزاری کنفرانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر و  نهایی شدن دستورالعمل مشوق های خرید تضمینی برق در حوزه خورشیدی از جمله اقدامات این بخش است.                                                                                                                   

البته مهمترین عامل بازدارنده در انجام اقدامات مورد نظر ستاد کندی در روال ابلاغ سند توسعه دانش بنیان انرژی های تجدیدپذیر میباشد، از مهمترین دلایل عدم موفقیت در اجرایی سازی قانون خرید تضمینی برق کمرنگ بودن هماهنگی بین دستگاهی در کشور می باشد. این مهم وجود یک نهاد هماهنگ کننده جهت فعال کردن همه بازیگران این عرصه را می طلبد. طبق اظهارات مقامات وزارت محترم نیرو علیرغم بسته شدن بیش از 2000 مگاوات قرارداد خرید تضمینی برق و و جود بودجه کافی جهت پرداخت هنوز نیروگاه بزرگ مقیاس قابل توجهی در ایران احداث نشده است، از طرفی وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت هر یک به تنهایی اعلام آمادگی می نمایند لکن عدم حمایت همه جانبه تمامی ارگانها مشکلاتی را در مسیر سرمایه گذاران ایجاد نموده است.

امید که آگاهی از کمبودها ها نه منجر به خمودگی گردد و نه باز دارنده از حرکت، همچنانکه با مرور دستاوردها به رضایت از کفایت وضع موجود اکتفا نکنیم، بکوشیم با عزم جدی تر چشم بگشاییم به در های باز پیرامونمان به جای خیره شدن به در بسته پیش رو، تا سال نو خانواده  فناوری خورشیدی در کشور واقع گرایانه تر به مسائل بنگرد و بر ریز و درشت های بازدارنده بیش از پیش غالب باشد.

*کارشناس ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی

منبع: isti.ir

پایان پیام/

 

 

 

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم