روی پای خود بایستیم

روی پای خود بایستیم


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 74444
رضا اسدی‌فرد*

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، با شناسایی چالش‌های پیش روی آزمایشگاه‌ها در ارائه خدمات مطلوب، برنامه‌های متنوعی را به منظور رفع این موانع، پیاده‌سازی و اجرا کرده است.

حمایت از مراکز عضو برای آموزش تخصصی پرسنل آزمایشگاه، تعمیر و به‌کارگیری مجدد تجهیزات، فعال‌سازی قابلیت‌های متنوع تجهیزات موجود و افزایش تنوع خدمات، به روز کردن تجهیزات و همچنین تکمیل توانمندی‌ها، از جمله اقدامات شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی بوده است.

با توجه به تنوع سازمانی اعضای شبکه، لازم است برنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و تصمیمات عمومی شبکه در همه این چارچوب‌ها قابلیت اجرا و پیاده‌سازی داشته باشد. بر همین اساس ایده‌ها و پیشنهادهای توسعه فعالیت‌های شبکه، توسط گروهی از افراد با تجربه و با سابقه از مراکز مختلف عضو شبکه (گروه هم‌اندیشی) بررسی می‌شود.

همچنین به دلیل تنوع برنامه‌ها و فعالیت‌های شبکه آزمایشگاهی و ارتباطات گسترده و مستمر شبکه آزمایشگاهی در سطوح مختلف در آزمایشگاه‌ها، از مدیران مراکز، مدیران میانی و فنی تا کارشناسان آزمایشگاه‌ها و همچنین مشتریان آنها، لازم است تا با حفظ چابکی، پاسخگویی و پیگیری امور از سوی دبیرخانه شبکه با دقت و کیفیت لازم و در زمان مناسب صورت گیرد.

بر همین اساس، شبکه آزمایشگاهی با حفظ کوچکی دبیرخانه، کارگزاران اجرایی مختلفی را در کنار دبیرخانه شبکه فعال کند. فعالیت این کارگزاران، مزایای مختلفی چون «بهره‌مندی از کارشناسان و متخصصین حوزه‌های مختلف آزمایشگاهی در موارد لازم»، «ایجاد تمرکز در پیگیری و انجام کارهای فنی و اجرایی»، «کاهش زمان بررسی و پاسخگویی به درخواست‌ها و امور ارجاع شده به شبکه»، «ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و بهره‌برداری بیشتر از دانش فنی کارشناسان و متخصصین آزمایشگاه‌ها و مراکز علمی کشور» و «افزایش میزان مشتری‌مداری شبکه آزمایشگاهی» را دارد.

استفاده بهینه از سرمایه‌های ملی در حوزه زیرساخت آزمایشگاهی، تسهیل در دسترسی پژوهشگران و صنایع کشور به خدمات آزمایشگاهی، استانداردسازی فعالیت‌های آزمایشگاهی و ارتقای دانش فنی کارشناسان آزمایشگاه‌ها، از اهداف مهم شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است. خدماتی که ارائه می شود و به محققان کمک می‌کند تا مسیرشان هموار شود و روی پای خود بایستند؛ برای رونق تولیدات ایران ساخت و پیشرفت ایران.

 

*مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم