زمینه‌ساز بهار اقتصادی

زمینه‌ساز بهار اقتصادی


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 22440
محمدرضا حمیدی

محمدرضا حمیدی*

سال 1395 را در حالی به انتها می‌رسانیم که با تدبیر مقام معظم رهبری «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» سرلوحه همه فعالیت‌های آن قرار گرفت. اقدام و عمل به منظور تحقق اقتصادی درون‌گرا و برون‌زا،‌ مستحکم و پایا در مقابل همه فشارها و سختی‌ها. در دل طبیعت که بنگریم، مقاومت زمستانه به رویش بهارانه می‌رسد؛ رویشی از درون. از عمق سرد زمین تا سقف سرد آسمان، همه، مغلوب مقاومت طبیعت، به بهار که می‌رسند ‌سبز و آبی می شوند و نوآفرینی و زایش و زندگی اوج می‌گیرد.

بهار،‌ در دل انسان نیز همان بهار زاینده است. انسان نیز به یمن نوآفرینی و نوآوری، به یمن خلاقیت و با عزم و اراده و پایندگی مدبرانه، می‌تواند بهار بسازد از هر زمستانی. خلاقیت که جان‌مایه آفرینش و نو شدن است،‌ هدیه‌ای است در ضمیر انسان از سمت خالق بهار. اتکا به این هدیه می‌تواند مسیر شکوفایی را فراهم کند و تا شکوفایی هست، ‌بهار هست.

صنایع خلاق و فرهنگی،‌ باغی است پر درخت در زمین مثمر خلاقیت انسان که با تکیه بر آن می‌توان مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی را سریع‌تر و با استحکام بیشتر طی کرد. چرا که این صنعت،‌ منبعث از خلاقیت و هویت ماست، و قابل رقابت و عرضه در کل دنیا، درون‌گرا و برون‌زا. ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، در سال 1395 با اهتمام تمام تمرکز خود را بر توسعه زیرساخت‌ها و پلتفرم‌های جریان‌ساز حوزه صنایع خلاق و فرهنگی قرار داد که از ثمر آن فضایی بارور و کارآمد برای رشد و شکوفایی صنایع فرهنگی کشور فراهم آمد.

دانشجویان و نخبگان دانشگاهی، از ظرفیت بی‌کرانی برای توسعه صنعت فرهنگ و تقویت اقتدار ملی در سایه اقتصاد مقاوتی برخوردار هستند. به منظور بهره‌مندی از این ظرفیت ارزشمند، طرح «توانا» با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و با هدف توانمندسازی مهارت‌های کارآفرینی دانشجویان شکل گرفت.

علاوه بر آن، در طول تاریخ همواره بانوان کشور نقش مهمی در تعالی و ایستادگی میهن ایفا کرده‌اند. از این رو، ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز بر آن شد که با اجرای طرح «یاس»، سلسله رویدادهای «بیست تا سی» و ایجاد «مرکز نوآوری و شکوفایی دانشگاه الزهرا» به تقویت روحیه و توان کارآفرینی بانوان بپردازد.

از سوی دیگر، ظرفیت‌های فراوانی در اقصی نقاط کشور برای توسعه صنعت فرهنگ وجود دارد که فراهم آوری شرایط مناسب برای رشد و هدایت آن، تاثیرات مثبت بلندمدت و فراوانی را برای کشور به ارمغان خواهند آورد. لذا بر اساس تفاهمات انجام شده با استانداری البرز و شهرداری کرج، اقدام به ایجاد «شهر دانایی» در شهر کرج شد که ان شاء الله در آینده نزدیک تاثیر آن در شکل‌گیری ازیست بوم توسعه صنایع فرهنگی کلان شهر کرج مشاهده خواهد شد.

نظر به توانمندی‌های محتوایی، فنی و تخصصی کشور در صنایع فرهنگی، فرصت همکاری‌های مشترک بین المللی در این حوزه، فرصتی کم نظیر و ویژه است. از این رو، با برنامه ریزی‌ها و هماهنگی‌های ستاد، نشست مشترک ایران و کره جنوبی به منظور توسعه فناوری و توسعه صادارت شرکت‌های پویانمایی، بازی‌های ویدئویی و محتوای آموزش دیجیتال برگزار شد و منجر به شکل‌گیری همکاری‌های مناسبی با شرکت‌‌های مطرح کره جنوبی در این زمینه شد. بهارت مستدام، درخت پر شکوه ایران اسلامی، پر اقتدار و سبز و شکوهمند.

*کارشناس حوزه صنایع دستی ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

 

پایان پیام/

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم