سازندگان پیکره سلامت

سازندگان پیکره سلامت


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 79894
حسین سلطانی‌نژاد*

 

 

 

شاید تصور این‌که یک روز برسد که کوچک‌ترین واحد تشکیل دهنده بدن، بشوند بنیادی‌ترین معبر برای رسیدن به سلامتی و درمان بیماری‌هایی که تصور بر لاعلاج بودنشان‌ بود، دشوار می‌نمود، تصور این که ایران بشود یکی از قطب‌های سلول‌های بنیادی جهان نیز دشوارتر! اما برای طی این طریق، بسیاری دست به دست هم دادند و کارهای زیادی هم انجام شد، از جمله آن‌که سعی شد، ایده‌ها به محصولاتی بدل شوند که حضور و اثر تحقیقات را برای جامعه قابل لمس کنند.

پس، برای شتاب‌بخشــی به حوزه تولید محصولات وابسته به علوم و فناوری‌های ســلول‌های بنیادی، ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی یک هدف مهم را نشانه گرفت، این‌که یک تحقیق تا به بازارش برسد، مسیر کوتاهی را طی کند.

 

برای این منظور، ستاد با ترغیب دانشگاهیان و متخصصان به تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از این شرکت‌ها برای بومی‌سازی‌ فناوری‌ها و زیرساخت‌های ضروری مورد نیاز، گام‌هایی اولیه در جهت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان برداشته است.

به دنبال توسعه زیرساخت‌های قانونی جهت تجاری‌سازی محصولات، بخشی از پژوهشگران ایرانی، ایده‌پردازان جوان و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی توانستند با حمایت‌های مالی و معنوی ستاد، محصولات خود را تجاری‌ســازی کنند.

همچنین شــرکت‌های فعال در حوزه زیست فناوری که از ســابقه کار با فرآورده‌های بیولوژیک برخوردار بودند، به کارگروه فناوری و شــرکت‌های دانش‌بنیان ستاد مراجعه کرده و فعالیت‌های جدیدی را در این زمینه آغاز کردند.

برای شناسایی تولیدکنندگان داخلی و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی و همچنین بهره‌مندی از تجارب و نظرات آنان جهت رفع مشکلات و تهیه نقشه‌راه آینده و نیز حمایت مالی از راه‌اندازی و توسعه طرح‌های فناورانه در قالب تسهیلات، تشکیل کارگروه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان از سال 1394 در دستور کار ستاد قرار گرفت. این کارگروه از زمان تاسیس تا پایان سال 1399، 49 جلسه تشکیل داده است.

این کارگروه‏، زمینه را برای تبیین فعالیت کلیه ذینفعان در سطح ملی فراهم آورده و برای حمایت از طرح‌های فناوری‌ حوزه سلول‌های بنیادی کشور در زمینه ایجاد، توسعه و تجاری‌سازی محصولات، خدمات و فناوری‌های سلول‌های بنیادی کشور، در بررسی و داوری طرح‌ها و ایده‎های فناوری تولیدی واصله به ستاد نقش اصلی را برعهده دارد.

 

*مدیر فناوری و تجاری سازی ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
۱۰۰ روز در مسیر
۱۰۰ روز در مسیر "ایران قوی"| ستاری: طراحی و تولید پیکره هوش مصنوعی در کشور بومی‌سازی شد
00/09/09 - 10:07
تولید پیکره هوش مصنوعی حمایت می‌شود
تولید پیکره هوش مصنوعی حمایت می‌شود
98/11/21 - 13:51
پیکره تاریخی متون نثر زبان فارسی تهیه شد
پیکره تاریخی متون نثر زبان فارسی تهیه شد
95/08/18 - 11:08
بیشتر بخوانیم