سالی که ثروت را به آغوش می‌کشد

سالی که ثروت را به آغوش می‌کشد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 32938
*مهدی انصاری‌فرد

 
*مهدی انصاری‌فرد
برنامه‌ریزی ستاد جوان لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی؛ در سال جدید معطوف به ارتقای سطح کیفی محصولات موجود و ایجاد چرخه نوآوری و تجاری‌سازی در راستای خلق ثروت است.
ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی به‌عنوان یک ستاد جوان در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، در سال 96 راهبرد ساماندهی و یکپارچه‌سازی توسعه فناوری در این حوزه، تجمیع توانمندی ها و هر آنچه از ابتدا تا به امروز در زیست‌بوم لیزر و فوتونیک در کشور رخ‌داده و گام نهادن در حوزه ترویج و معرفی هر چه‌بهتر این فناوری در سطوح مختلف اجتماعی و علمی را دنبال کرده است.
نگاه این ستاد پیش از هر چیز معطوف به داشته ها و حفظ و تقویت ظرفیت های موجود بوده و این مهم با یاری فعالان و متخصصان این حوزه تا حدود زیادی محقق شده است. امروز ما شناختی به‌مراتب بهتر از سال گذشته نسبت به زیرساخت های موجود داریم و علاوه بر این در سالی که گذشت توانستیم درزمینهٔ حمایت از شرکت ها و مراکز فعال و همچنین افزایش شناخت عمومی نسبت به کاربردهای گسترده لیزر به‌منظور جهت دهی مسیر توسعه در راستای برآورده ساختن نیاز های موجود و آتی کشور و نیز تولید ثروت، گام بلندی برداریم. علاوه بر این، پیشبرد طرح های ملی با مشارکت نهاد ها و سازمان های ذینفع در حوزه لیزر و فوتونیک را می توان از نقاط قوت این ستاد در سال 96 برشمرد.
در عملکرد یک ستاد، فرصت ها و چالش ها در کنار هم، مسیر اجرایی آن مجموعه را رقم می زنند. در سالی که گذشت در کنار نقاط قوتی که به بهبود اجرای اقدامات و برنامه های از پیش تعیین‌شده کمک کرد، شاید بتوان یکی از اساسی‌ترین چالش ها در جهت پیشبرد اهداف ستاد را عدم  دسترسی و تخصیص به هنگام منابع مالی برشمرد.
 اگرچه این موضوع مانع از اجرای برنامه‌ها نشد، اما طبیعتاً این ستاد را از دست‌یابی به بهترین عملکرد دور داشت. همچنین در سال 96، جذب سرمایه خصوصی و تأمین مالی از بخش خصوصی در بعضی از برنامه‌ها موردتوجه و پیگیری قرار گرفت و نیز موفقیت‌هایی هم حاصل شد.
لیزر و فوتونیک یک فناوری بادانش فنی بسیار بالا است و توسعه و پیشرفت آن درگرو برقراری ارتباط و مشارکت با پیشگامان این حوزه در سطح دنیا است. افزایش میزان تعاملات خارجی و باز شدن فضای تبادل دانش فنی، نیروی انسانی و تجهیزات و ماشین‌آلات مرتبط می تواند به رشد هر چه سریع¬تر این فناوری و همگام شدن آن با فناوری‌های روز دنیا کمک کند و لازم است در سال آینده بیشتر به این مقوله پرداخته شود.

سال آینده زمان بهره برداری از اقدامات صورت گرفته و زیرساخت های ایجادشده است. برنامه‌ریزی این ستاد برای سال آینده معطوف به ارتقای سطح کیفی محصولات موجود و ایجاد چرخه نوآوری و تجاری‌سازی در راستای خلق ثروت است. مطابق با رصدی که در سال 96 درزمینه نیروی انسانی، دانش فنی و محصولات تولیدشده صورت گرفت، کشور در حال حاضر درزمینه دانش فنی ساخت با کمبود مواجه نیست. کمبود اصلی درزمینهٔ ارتباطات داخلی، تبدیل نمونه های اولیه به محصول تجاری و نبود مشارکت و همکاری میان شرکت های دانش بنیان است. این ستاد با شناختی عام از ظرفیت ها در نظر دارد با ایجاد شبکه ای یکپارچه از شرکت های دانش بنیان، شرایطی را برای ساخت محصولات پیچیده تر فراهم آورد که شاید در هیچ‌یک از شرکت ها به‌صورت منفرد این امکان وجود نداشته باشد.
*مهدی انصاری‌فر معاون اجرایی ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم