سرمایه‌گذاران میان‌رده ریسک‌پذیر

سرمایه‌گذاران میان‌رده ریسک‌پذیر


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 74624
مرتضی فراهانی*

سرمایه‌گذاری خطرپذیر که به انگلیسی Venture Capital خوانده می‌شود، به نوعی از سرمایه‌گذاری اطلاق می‌شود که درصدد است تا منابع مالی و سرمایه مورد نیاز استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا و نوآرانه را تامین کند.

با توجه به ماهیت فعالیت استارتاپی، چنین نوعی از سرمایه‌گذاری ممکن است با ریسک همراه باشد. بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه سرمایه خود را از منابعی مانند صندوق بازنشستگی، بانک و بیمه تامین کرده‌اند.

با این همه، این به این معنی نیست که تنها شرکت‌های بزرگ می‌توانند در این حوزه کار کنند و سرمایه‌گذاران خرد، باید از ورود به این حوزه اجتناب کنند.

تاریخ زیست‌بوم استارتاپی در برخی کشورهای توسعه یافته نشانگر این است که بسیاری از شرکت‌های موفق، با سرمایه‌گذاری برخی سرمایه‌گذاران نه چندان بزرگ و سرشناس، توانسته‌اند رشد کنند و از پیله استارتاپی خارج شوند.

با توجه به وضعیت فعلی بازارهای سنتی در کشور، بی‌شک فعالیت در حوزه استارتاپی، می‌تواند به عنوان یک جایگزین منطقی در نظر گرفته شود.

بازدهی در حوزه استارتاپی می‌تواند رقمی در بازه صفر تا 100 هزار هم باشد، به همین دلیل باید با آموزش و ایجاد بسترهای آگاه ساز، تعداد سرمایه‌گذاران خطر پذیر میان رده در کشور افزایش یابد.

حتی سرمایه‌گذاران دارایی سرمایه اندک هم می‌توانند با شراکت در یک استارتاپ و ایده چشمگیر در ، مسیر موفقیت آن را همراهی کنند.

بسیاری اوقات بازاریان و فعالین تجاری از این دانش و آگاهی برخوردارند که یک ایده موفق و پولساز را تشخیص دهند، آنها ممکن است تمایل داشته باشند تا ریسک مشارکت در چنین طرحی را بپذیرند، زیرا می‌دانند که در صورت موفقیت، ارزش افزود قابل توجهی ایجاد می‌شود.

در این بین، جای آموزش‌های حرفه‌ای بسیار خالی است. باید دوره‌های آموزشی ویژه سرمایه‌گذاران خطر پذیر برگزار شود، تا آنها با مختصات و جزئیات این حوزه آشنا شوند. همچنین آموزش تشخیص ایده‌های خوب از ایده نه چندان موفق، یکی دیگر از سرفصل‌های است که باید به مهارت‌جویان این حوزه آموزش داده شود.

در صورت ایجاد زیرساخت‌های مناسب علمی و آموزشی، می‌تواند هزاران سرمایه‌گذار خطرپذیر در کشور را آماده ساخت. چنین حجمی از سرمایه‌گذار دیگران را نیز ترغیب و تشویق می‌کند تا به این عرصه پا بگذارند.

در نهایت نیز زیست‌بوم استارتاپی کشور از این موضوع منتفع خواهد شد و شاهد یک جهش خیره‌کننده در این حوزه خواهیم بود.

 

* مدرس دانشگاه و فعال استارتاپی

منبع: isti.ir

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

پایان پیام/ 33

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
فناوران نانو طرح‌هایشان را به سرمایه‌گذاران معرفی کردند تا نوآوری‌های این حوزه به بازار برسد
فناوران نانو طرح‌هایشان را به سرمایه‌گذاران معرفی کردند تا نوآوری‌های این حوزه به بازار برسد
99/12/20 - 09:08
برگزاری یک رویداد ملی؛ سرمایه‌گذاران به کسب و کارهای علوم شناختی جذب می‌شوند
برگزاری یک رویداد ملی؛ سرمایه‌گذاران به کسب و کارهای علوم شناختی جذب می‌شوند
99/09/10 - 08:53
سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر چیست
سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر چیست
96/08/17 - 13:51
بیشتر بخوانیم