سیاست‌های مدیریت جریان ترویج علم در ایران

سیاست‌های مدیریت جریان ترویج علم در ایران


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 68758
محمدامین مومنی*

ایران برای رسیدن به توسعه پایدار و دانش‌بنیان در حال طی کردن یک مسیر جدی است. با توجه به اینکه در ایران منابع لازم برای دست‌یابی به چنین توسعه‌ای فراهم است، با مدیریت و سیاست‌گذاری درست برای هر بخش توسط اهل فن می‌توان به بهره‌وری بهینه دست یافت. برای مدیریت کارآمد باید به علم و دانش مجهز شد و برای تولید علم و ترویج آن باید برنامه‌ریزی و بسترسازی کرد. از طرف دیگر باتوجه به اینکه موضوع ترویج علم از گستردگی بسیاری برخوردار است و اساسی‌ترین نیاز در رسیدن به توسعه پایدار، مولفه اقتصاد می‌باشد، فعالان و موثرین حوزه ترویج علم باید با شناسایی نیازهای علمی موجود در کسب و کارهای بومی و منطقه‌ای و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعلی که قادر به پاسخگویی به این نیازها و ایجاد حلقه وصلی بین علوم موجود و عموم مردم جامعه هستند، ترسیم نقشه جامعی از نیازها و ظرفیت‌های کسب و کاری موجود در مناطق چندگانه کشور جهت فراهم‌آوردن مقدمات لازم برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌های کلان و همچنین تبیینی از شبکه کسب و کاری کشور را به انجام برساند.

برای تحقق سیاست‌گذاری‌های مذکور در حوزه ترویج علم و فناوری چهار گام اساسی وجود دارد که امید است پرداختن به این گام‌ها منجر به تقویت و مدیریت جامع جریان ترویج علم در کشور شود.

گام اول: بسترسازی

مقصود از بسترسازی انجام رسالت‌ها و ماموریت‌های ویژه و حمایت بالادستی در حوزه ترویج علم است که بستر کلی جهت گسترش جریان ترویج علم در کشور را فراهم می‌آورد. سازمان‌های ذی‌ربط می‌بایست به شناسایی و حل مشکلات مروجان علم، کسب مجوزهای بالادستی، حمایت از فعالیت‌های ترویجی و ترسیم زمین و اطلس جامع ترویج علم کشور پرداخته و فضای لازم جهت گسترش این مهم در جامعه را فراهم آورند.

گام دوم: الگوسازی

مقصود از الگوسازی، تدوین و تالیف بسته‌های جامع محتوایی برای علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه ترویج علم است به گونه‌ای که خلاء محتوایی پیش‌روی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حل شده و مجموعه‌های گوناگون در سرتاسر کشور بتوانند از بسته‌های محتوایی ترویج علم استفاده کنند.

گام سوم: مدل‌سازی

در مدل‌سازی سازمان‌ها و مجموعه‌های خصوصی و دولتی باید از هر یک از پکیج‌های الگویی تدوین شده، یک مدل واقعی به عنوان پایلوت و نمونه اولیه در کشور ایجاد کرده و بستر لازم جهت اعتماد سایر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را از طریق ابزارهای رسانه‌ای فراهم آورند.

 

گام چهارم: جریان‌سازی

مقصود از جریان‌سازی موج آفرینی مردمی، همراه‌سازی ظرفیت‌های مجموعه‌های خصوصی و دولتی و جذب سرمایه از خیرین و اوقاف علمی برای توسعه خودجوش ترویج علم در کشور و هدایت این جریان توسط خود مردم است.

         

 

 

*دبیر کارگروه ترویج و مردمی‌سازی علوم صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

پایان پیام/

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم