شهرهای سلامت و جهش تولید

شهرهای سلامت و جهش تولید


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 71195
علی اصغر محمدی*

بازار تجهیزات و ملزومات پزشکی از جمله صنایع حساس و ضروری هر کشوری محسوب می‌شود. الزمات پدافند غیر‌عامل نیز، صنعت کشور را ملزم می‌کند تا اتکاء و وابستگی به واردات و تولید بیگانگان در این حوزه کاملاً قطع شود.

خوشبختانه در کشور ما اقدامات مثبتی در این زمینه صورت گرفته است. با این همه کارهای بر زمین‌مانده نیز کم نیستند. با توجه به ماهیت فناورانه این صنعت، هم‌پوشانی بسیاری میان وظایف معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و این رشته از تولید، وجود دارد. با توجه به وجود چند دستگاه متولی در این حوزه، یکی از مهم‌ترین مسائل، افزایش سطح هماهنگی بین‌دستگاهی و پرهیز از طولانی کردن روندهای اداری برای کارآفرینان و مدیران شرکت‌‎های فناور است.

هنوز هم بخشی از نیاز کشور در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی از خارج از کشور تامین می‌شود. بر این اساس، باید تلاش شود تا چند صد شرکت فعال این صنعت در کوتاه‌ترین زمان ممکن به چند هزار شرکت افزایش یابد.

این مسئله تنها با اختصاص حمایت‌های مالی و معنوی خاص و ویژه ممکن خواهد بود. در واقع اعمال یک تبعیض مثبت و اختصاص حمایت‌های مختلف به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در این زمینه، می‌تواند باعث شود تا کارآفرینان و نوآوران بیشتری مشتاق ورود به این بازار جذاب باشند.

 

یکی از اقدامات خوب انجام گرفته در سال‌های اخیر، طرح رتبه‌بندی کیفی برخی محصولات و ملزومات پزشکی است. برای مثال در مورد محصول باند و گاز این طرح اجرا شد و در نتیجه شرکت‌های که کالای کم‌کیفیت‌تر تولید می‌کردند، تلاش کردند تا سطح کیفی تولید خود را افزایش دهند.

اگر این طرح در مورد همه محصولات به صورت کامل و صد در صد اجرا شود، می‌تواند نتایج بسیار مبارکی به همراه داشته باشد. تاسیس شهرهای سلامت که نمایندگی‌های دستگاه‌های دولتی از جمله وزارت بهداشت در آن مستقر هستند و شرکت‌ها می‌توانند کارهای اداری خود را در همان شهرک صنعتی دنبال کنند، می‌تواند یک گام بسیار تاثیرگذار باشد.

در صورتی که جانمایی این شهرها مناسب باشد و در استان‌های مانند البرز و تهران تاسیس شوند. همچنین مساحت قابل توجهی داشته باشند، در صورت مدیریت و تخصیص صحیح منابع، می‌توانند عرصه تولید محصولات نوینی باشند.

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با حمایت از تاسیس چند مرکز در این حوزه، نقش مثبتی ایفا کرد، با این همه، با توجه به نیاز چنین طرح‌های به منابع بزرگ مالی و لزوم همکاری همه دستگاه‌ها از تاسیس شهر سلامت، باید کلیت دولت به عنوان پشتیبان شهرهای سلام ظاهر شود و از آن حمایت کند.

اگر وزارت خانه‌های مختلف نمایندگی و دفاتر خود را در داخل شهره‌ها ایجاد کنند و تمام مشکلات زیرساختی حل شود و همچنین سلول‌های صنعتی به صورت آماده تحویل تولید کننده شود، بی‌شک می‌توان امید داشت که هر شهر سلامت در بازه زمانی چند ساله می‌تواند چندصد میلیون دلار به تولید ملی کشور اضافه کند.


* فعال زیست‌بوم حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم