فرصتی خوب برای ثروت‌زایی

فرصتی خوب برای ثروت‌زایی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 71390
مصطفی قانعی*

کسب سهم واقعی ایران از بازار زیستی را اولویتی مهم برای خود می‌دانیم. حوزه‌ای علمی که ثروت زیادی را در خود نهفته است.

ایران کشوری پیشتاز در حوزه زیست‌فناوری است. حوزه‌ای فناورانه که جایگاه قابل توجهی در عرصه علمی دارد و یکی از ثروت‌زاترین علوم کاربردی در دنیا است. ایران هم با داشتن متخصصان و سرآمدان علمی بی‌نظیری که در این حوزه دارد، فرصت خوبی برای خودنمایی و ارائه توانمندی‌هایش به دست آورده است که باید از این فرصت به نحو مطلوبی بهره ببرد.

ایران کشوری غنی از سرمایه‌های انسانی است. سرمایه‌های ارزشمندی که در حوزه زیست‌فناوری هم به وفور داریم. فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که از توان دانشی بالایی برخوردارند و می‌توانند به درد توسعه این حوزه علمی کشور بخورند. توانمندانی در دل زیست‌بوم فناوری و نوآوری که اگر قدردانشان نباشیم، از دستشان می دهیم.

توانمندی ایران در حوزه زیست‌فناوری بالا است. یکی از نقاط قوت و افتخارآفرین کشور در سطح بین‌المللی را زیست‌فناوری می‌دانند. حوزه‌ای که با استفاده از دانشمندان و سرآمدان علمی کشور مسیر درستی را پیموده؛ اما هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است. ما در ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال کسب 3 درصد از بازار جهانی زیستی هستیم. اتفاقی که تاکنون تنها نیم درصد آن محقق شده است.

البته که تحقق کسب 3 درصد از بازار جهانی زیست‌فناوری کاری سخت و دشوار است. اما استفاده از توان متخصصان داخلی کمک بزرگی است برایمان تا بتوانیم این هدف مهم را محقق کنیم. هدفی که ایران را به جایگاه واقعی خود در این حوزه علمی می‌رساند.

این کار به همکاری همه نهادهای موثر و مرتبط نیاز دارد؛ چرا که آنچه که تاکنون از بازار جهانی زیست‌فناوری کسب کرده‌ایم کمتر از نیم درصد است. ما تلاش می‌کنیم با ارتقای سطح علمی و فناوری کشور در حوزه زیستی، مقام نخست منطقه و سهم شایسته جهانی را به دست آوریم.

 ما با کسب این سهم بازار جهانی که بالغ بر 23/25 میلیارد دلار می‌شود، فاصله زیادی داریم و با توجه به وضعیت فعلی نیاز است که بیشتر فعالیت کنیم و این هدف را به صورت جدی‌تری دنبال کنیم.

*دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم