لیزر دنیایی که به یک درصد آن‌هم راه پیدا نکرده‌ایم

لیزر دنیایی که به یک درصد آن‌هم راه پیدا نکرده‌ایم


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 30730
*جمشید صباغ زاده


*جمشید صباغ زاده
کاربردهای لیزر بسیار زیاد است، کاربردهای لیزر به‌تناسب همین وضع موجود حتی کمتر از یک درصد وضعیت لیزرهای موجود است.
یکی از مثال‌های ملموس کاربرد لیزر در زمینه پزشکی است. برای یک بیمار عفونی ساده کلیانتی بیوتیک می‌خوریم. درحالی‌که به‌سادگی می‌توان با لیزر بسیاری از بیماری‌ها را درمان کرد. این کار میسر نیست، جز اینکه کارگروه‌هایی بین‌رشته‌ای در دانشگاه تشکیل شود، مثل بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ دنیا که یک گروه متخصص لیزر و یک گروه پزشک اغلب در کنار هم فعالیت می‌کنند، تبادل اطلاعات می‌کنند و به نتیجه دلخواه دست پیدا می‌کنند.وظیفه این گروه‌ها این است که روی یک مشکل خاص تمرکز می‌کنند و با همفکری هم در پیدا کردن و رفع آن مشکل تلاش می‌کنند.
تاکنون گروه‌های اندیشه‌ورز بسیاری در دانشگاه آزاد تشکیل‌شده‌اند، این گروه‌ها در زمینه‌های مختلفی کار می‌کنند، گروه‌های اندیشه‌ورز تا به امروز با صنعت نیز ارتباط برقرار کرده‌اند، مثلاً در زمینه گداخت و جوش هسته‌ای فعالیت‌های بسیار چشمگیری داشتیم و حتی با کشور فرانسه نیز در این زمینه در تعامل هستیم.
در زمینه لیزر نیز کار گروهی برای رفع آلودگی آب‌ها توسط لیزر در حال فعالیت است و جدا از پایان‌نامه‌های زیادی در زمینه لیزر در واحدهای مختلف دانشگاه ارائه می‌شود.
آرزو داریم،که در زمینه لیزر پزشکی بتوانیم دانشجو جذب کنیم، چراکه کارآفرینی خوبی دارد و هم دارای برد بین‌المللی است. ایده‌هایی در زمینه عمل جراحی با لیزر و یا از بین بردن باکتری‌ها بدون استفاده از خشک‌کننده‌ها دارم که اگر ظرفیتی ایجاد شود در این زمینه فعالیت می‌کنم.
راه‌اندازی ستاد لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی به دلیل ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوت لازم و ضروری بود که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به حمایت از راه‌اندازی این بخش پرداخته است.  باید بدانیم که حتی یک درصد هم از کاربردهای لیزر کشف نشده است و برای توسعه آن و ورود ایده‌های مختلف به بازار، ستاد لیزر می‌تواند نقشی بسیار پراهمیت داشته باشد.
* استاد تمام در رشته لیزر و فعال در دانشگاه‌های تهران

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم