مدلی ملی برای توسعه صنعت گیاهان دارویی

مدلی ملی برای توسعه صنعت گیاهان دارویی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 79363
محمدحسن عصاره*

ارائه تصویری روشن از صنعت گیاهان دارویی نیازمند تعریف یک برنامه ملی است. این کار طراحی یک مدل مرجع سیستمی نیاز دارد که یک نگاه کل‌نگر به حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی داشته باشد و تصویر روشنی از تمامی کارکردهای موردنیاز این حوزه در راستای دستیابی به اهداف سند ملی ارائه کند.

برای توسعه مدل مرجع سیستمی، ابتدا نیاز است تمامی بازیگران و کارکردهای حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی شناسایی شوند. همه مراجعی که به نوعی در توسپعه این صنعت نقش دارند و ادقامات آنها تاثیر زیادی در توسعه یا عدم توسعه این صنعت دارد.

با توجه به ماهیت صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی و مطابق با آنچه در سند راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور بدان اشاره شده است موضوع گیاهان دارویی به عنوان اولویت الف در علوم پایه مطرح است. بنابراین این علم در بسیاری از صنایع و حوزه های دیگر به عنوان علمی زیرساختی مطرح است. به همین دلیل حوزه کاربردی آن با دستگاه های زیادی ارتباط دارد.

درخصوص نقش آفرینان این حوزه طبق ماده 6 سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی تعدادی از دستگاه ها به عنوان دستگاه های اجرایی مرتبط با امور گیاهان دارویی و طب سنتی معرفی شده اند. از آن جمله می‌توان به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، وزارت آموزش‌وپرورش و غیره اشاره کرد.

البته ما برای فرهنگ‌سازی و ترویج این صنعت نیازمند همکاری برخی دستگاه‌ها چون فرهنگستان علوم پزشکی، دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان صدا و سیما نیز هستیم تا بتوانیم زنجیره درستی در زیست بوم فناوری و نوآوری این صنعت ایجاد کنیم.

در اجرای وظایف و کارکردهای این حوزه به خصوص در بخش طب سنتی و داروسازی باید تمامی معاونت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله معاونت تحقیقات و فناوری، معاونت آموزشی، بهداشت، درمان و سازمان بیمه سلامت را نیز به عنوان بازیگران این حوزه مدنظر قرار داد چراکه بسیاری از اقدامات پیش بینی شده برای توسعه صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی مربوط به معاونت های یادشده هستند و بدون عملکرد مثبت و توجه آنان به این حوزه بسیاری از اهداف مدنظر حوزه محقق نخواهد شد.

بر همین اساس ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به برقراری ارتباط با نهادهای مختلف و بازیگران این عرصه کرده است تا همه را با یک هدف مشخص زیر یک سقف جمع و از هم‌افزایی‌ها و ظرفیت‌های موجود آنها برای توسعه علوم و فناوری‌های این حوزه و احیای صنعت گیاهان دارویی در کشور استفاده کند. این کار زمان‌بر و سخت اما خوش آتیه است و می تواند راهگشای رفع بسیاری از چالش‌های این حوزه باشد.

 

*دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
 عرضه آخرین پیشرفت‌های علمی و صنعتی گیاهان دارویی در چهارمین نمایشگاه گیاهان دارویی
عرضه آخرین پیشرفت‌های علمی و صنعتی گیاهان دارویی در چهارمین نمایشگاه گیاهان دارویی
97/02/03 - 11:01
 برگزاری بزرگ‌ترین گردهمایی علمی و فناوری گیاهان دارویی ایران
برگزاری بزرگ‌ترین گردهمایی علمی و فناوری گیاهان دارویی ایران
96/02/18 - 13:02
پـرورش استعدادهای ذاتـی كشور
پـرورش استعدادهای ذاتـی كشور
95/05/05 - 11:00
بیشتر بخوانیم