امضای تفاهم نامه همکاری ستادبهینه‌سازی انرژی معاونت علمی و سازمان حفاظت محیط زیست
به‌منظور گسترش ظرفیت بهینه‌سازی انرژی و محیط‌ زیست انجام شد ؛

امضای تفاهم نامه همکاری ستادبهینه‌سازی انرژی معاونت علمی و سازمان حفاظت محیط زیست


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 24334
با همکاری ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌ زیست معاونت علمی، تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی و سازمان حفاظت از محیط‌ زیست، با محوریت گسترش ظرفیت بهینه‌سازی انرژی و محیط‌ زیست امضاء شد.


با همکاری ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی، تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی و سازمان حفاظت از محیط‌زیست،  با محوریت گسترش ظرفیت بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست امضاء شد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، تفاهم‌نامه همکاری به‌منظور گسترش ظرفیت بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست میان ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی و سازمان حفاظت از محیط‌زیست با محوریت گسترش ظرفیت بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست با حضور یدالله سبوحی دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی و یوسف رشیدی معاون آموزش‌وپرورش سازمان حفاظت و محیط‌زیست امضاء شد.
یدالله سبوحی دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی، در این مراسم در مورد امضای این تفاهم‌نامه اظهار کرد: یکی از راه‌کارهای اساسی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای‌ و آلودگی محیط‌زیست مسئله بهینه‌سازی انرژی است که می‌بایست موردتوجه قرار گیرد، به همین منظور ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی با تاکید بر مسائلی همچون کاهش آلودگی محلی و تولید گازهای گلخانه‌ای‌ همکاری خود را با حاکمان اجرایی در کشور آغاز کرد.
سبوحی با مقایسه‌ای‌ در خصوص بخش عمده تشکیل‌دهنده  گازهای گلخانه‌ای‌ در کشور و عرصه بین‌المللی گفت: بخش عمده تشکیل‌دهنده گازهای گلخانه‌ای‌ ناشی از احتراق و سوخت‌های فسیلی است، که این میزان در داخل کشور چیزی در حدود 95 درصد است و در عرصه بین‌المللی این میزان به 85 درصد می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه جهان به موضوع کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌عنوان یک هدف‌گذاری اقتصادی، محیط زیستی نگاه می‌کند  بیان کرد: تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ازجمله معروف‌های جهانی است زیرا همه جهان از این موضوع و گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی ناشی از آن آسیب خواهند دید.
دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی، با اشاره به اهداف در نظر گرفته‌شده در راستای بهینه‌سازی انرژی در عرصه ملی و بین‌المللی گفت: به‌منظور بهینه‌سازی انرژی و کاهش آلودگی محلی و همچنین کاهش گازهای گلخانه‌ای‌ همکاری میان دستگاه‌های اجرایی ضرورت دارد،  به‌طوری‌که در خدمت دستگاه‌های اجرایی به‌منظور اجرایی سازی سیاست‌های تدوین‌شده باشیم و با توسعه همکاری‌ها به روند بهینه‌سازی انرژی در بخش‌های مختلف سرعت بخشیم.
وی با اشاره به رویکرد اصلی سازمان حفاظت محیط‌زیست بیان کرد: مسئولیت اساسی سازمان حفاظت از محیط‌زیست جلوگیری از آلودگی محلی و آلاینده‌های محیط زیستی و همچنین کاهش گازهای گلخانه‌ای‌ است که در زمینه سیاست‌گذاری و تدوین برنامه‌ها به اجرایی سازی اهداف می‌پردازد.  به همین منظور ستاد تلاش داشت تا در تعامل با سازمان حفاظت از محیط‌زیست در مواردی همچون  توسعه فناوری و  شرکت‌های خدمات انرژی،  توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه کاهش آلودگی و همچنین سالم‌سازی محیط با سازمان حفاظت محیط‌زیست همکاری کند. 
سبوحی در ادامه با تاکید بر کاهش گازهای گلخانه‌ای‌ در کشور افزود: در راستای همکاری‌های صورت گرفته میان معاونت علمی و سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌بایست در وهله نخست در کشور منابع  موجود در خصوص بهبود محیط‌زیست و سالم‌سازی آن و جلوگیری از تولید آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای‌ به‌طور اصولی و درست و بهینه تخصص داده شود  و همچنین همکاری دو دستگاه دولتی سبب شود تا  بتوانیم از پتانسیل‌ها و منابع بین‌المللی به‌منظور  بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست بهره‌برداری درست شود.
دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی بابیان اینکه این تفاهم‌نامه با تاکید بر اهمیت همکاری میان نهادهای دولتی و حاکمیتی در کشور است گفت: امضاء این تفاهم‌نامه در راستای تحقق اقتصاد کم‌کربن در ( اسناد بالادستی)،  توسعه پایدار و  توسعه فعالیت‌ها درزمینه بهینه‌سازی انرژی،  برنامه‌ریزی‌شده است که زیر نظر دو سازمان حاکمیتی به‌درستی بهره‌برداری خواهد شد. 
سبوحی گفت: تدوین این تفاهم‌نامه در سطح ملی و بین‌المللی نشان خواهد داد که دستگاه‌های حاکمیتی همسو،  به‌منظور هم‌افزایی در امکانات تلاش می‌کنند و با این رویه از  پتانسیل‌هایی که در بخش ملی و بین‌المللی و بخش خصوصی وجود دارد به‌درستی و کارایی بالا امکان بهره‌برداری فراهم می‌شود.
یوسف رشیدی معاون آموزش‌وپرورش سازمان حفاظت و محیط‌زیست در بخش دیگر این مراسم  با اشاره به اصل 50 قانون اساسی در کشور گفت: اصل 50 قانون اساسی حفاظت و سیانت از محیط‌زیست را یک وظیفه عمومی می‌داند به‌طوری‌که  این حفاظت تنها وظیفه محیط‌زیست به شمار نمی‌رود،  بنابراین حفاظت از این بخش مهم بر عهده تمام ارگان‌های و همین‌طور دولت است که باید به آن پرداخته‌شده است.

وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های ابلاغی رهبر در خصوص بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور گفت: اهمیت موضوع  بهینه‌سازی انرژی بسیار فراتر از معاهدات بین‌المللی تعهد شده است به این منظور اصلاح الگوی مصرف و کاهش شدت انرژی  وظیفه داخلی است که باید به آن پرداخته شود، ولی ازآنجاکه مدیریت شرکت‌های دانش‌بنیان و بحث‌های علم و فناوری در تمام زمینه‌ها بر عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است بر آن شدیم تا  با توسعه روابط همکاری با این ارگان دولتی با  تکیه‌بر توان و دانش داخلی درزمینه محیط‌زیست هم اقدامات خوبی را به انجام برسانیم.
بر اساس این گزارش، همکاری درزمینه فناوری‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و انطباق‌پذیری با تغییرات اقلیم و بررسی اثر تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران درزمینه تغییرات اقلیم، حمایت از طرح‌های مشخص برای بهره‌برداری از امکانات و منابع ملی و بین‌المللی درزمینه بهینه‌سازی انرژی ، و فعال کردن شرکت‎های خدمات انرژی و دانش‌بنیان برای بهره‌برداری از امکانات مزبور، همکاری برای تهیه و تدوین دستورالعمل‌ها، نیز از محورهای این تفاهم‌نامه است.

پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم