هوانوردی عمومی؛ پرواز برای همه

هوانوردی عمومی؛ پرواز برای همه


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 33061
*هادی غلامی

 

*هادی غلامی

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و هواپیمایو سازمان هواپیمایی ی کشوری با حمایت از راه اندازی مراکز هوانوردی عمومی در فرودگاه های کشور، مناطق حومه ای و مراکز جمعیتی فاقد فرودگاه، شرایط مساعد و ضروری برای استفاده و نگهداری هواپیماها و ارائه خدمات پس از فروش، پشتیبانی قطعات و آموزشهای عمومی خلبانی را برای عموم افراد جامعه فراهم کرده اند. 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از دیگر اقدامات مورد نظر برای گسترش و ترویج استفاده از هواپیماهای شخصی ، لیزینگ هواپیماها به متقاضیان خرید هواپیمای سبک و فوق سبک است.

هوانوردی عمومی بخشی از حمل و نقل هوا پیمایی کشوری است و پروازهایی شامل کلیه پروازهایی که خارج شبکه خطوط هواپیمایی(ایرلاین ها) و هوانوردی نظامی صورت می گیرد را شامل می شود. این بخش از هواپیمایی در دنیا بسیار گسترده بوده و بر خلاف تصور عموم، عملاً بیشترین تعداد هواپیماهای جهان به هوانوردی عمومی تعلق دارد.

مطابق با سند جامع توسعه هوافضای کشور، توسعه خدمات هوانوردی عمومی با بکارگیری حداکثری توان بخش خصوصی، به عنوان راهبرد کلان کشور در سیاستگذاری توسعه هواپیمایی صنعت هواپیمایی مورد توجه قرار گرفته است.

در حال حاضر بیش از 02 فرودگاه باند فرود آسفالته و نیز بیش از 600 باند فرود هواپیما در مناطق

مختلف کشور وجود دارد که با فعال کردن بخش هوانوردی عمومی در آنها تحولی چشمگیر در صنعت

حمل و نقل، توسعه اقتصادی و اجتماعی و افزایش سطح رفاه عمومی در سطح کشور صورت خواهد گرفت.

با توسعه و شکل گیری این بخش از هوانوردی در کشور ، عموم آحاد و اقشار جامعه می توانند از مزایای اختصاصی آن بهره مند شوند. اهم این مزایا عبارتند از مالکیت و استفاده شخصی آحاد جامعه از هواپیماهای سبک و فوق سبک 2 تا 6 نفره در کلیه فرودگاه های کشور و مراکز جدید هوانوردی هوانوردی عمومی که در آینده نزدیک تعداد آنها به بیش از صد مرکز خواهد رسید.

همچنین استفاده شرکتها و صاحبان صنایع از هواپیماهای کوچک (سبک) برای مقاصد کاری مدیران و کارکنان و انجام مأموریت های کاری با استفاده از باندهای کوتاه محلی در مراکز و شهرکهای صنعتی مختلف کشور از دیگر مزایای توسعه هوانوردی عمومی است.

امیدوار هستیم که در سال های آینده با توسعه هوانوردی عمومی در کشور شاهد شکوفایی صنعت هوانوردی در کشور باشیم و دسترسی مخاطبان به این صنعت سهل تر و عمومی تر شود.

*دبیر کارگروه هوانوردی عمومی ستاد توسعه صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم