هوشمند پارک‌ خودروها را مدیریت کنیم

هوشمند پارک‌ خودروها را مدیریت کنیم


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 76645
شهاب خدامرادی*

افزایش جمعیت شهرنشین در کلان‌شهرها و استفاده روزافزون شهروندان از وسایل نقلیه شخصی، به دلیل محدودیت ظرفیت شهرها در گنجایش حجم عظیمی ازخودروها، موجب مشکلات مختلف ترافیکی شده است.

این مشکلات در شهرهای بزرگ مساله‌ای است که زندگی تمام اقشار جامعه را تحت‌الشعاع قرارداده است و علاوه بر اتلاف وقت افراد جامعه، سبب بروز مشکلات زیست محیطی شده و نیز موجب تحمیل بار اقتصادی سنگینی بر بدنه جامعه و دولت میگردد که کمبود فضای پارک برای خودروها یکی از  این مشکلات  بوده و از عوامل اصلی ایجاد ترافیک است.

علاوه بر آن پارک کردن وسایل نقلیه در حاشیه خیابان ها به ویژه در محدوده مرکزی شهر باعث کاهش ظرفیت، کاهش سرعت حرکت، افزایش تصادفات و کاهش سطح ایمنی در معابر شده و به واسطه ورود و خروج های متوالی و مانورهای وسایل نقلیه جهت پارک، ایمنی کاهش یافته و در ترافیک عبوری اختلال وارد می‌شود.

برای پاسخ به مشکلات کمبود پارکینگ، راه های گوناگونی وجود دارد نظیر اجرای پارکینگ های غیرحاشیه ای در فضای بسته یا باز ، پارکینگ های طبقاتی و مکانیزه که در شرایط اقتصادی فعلی و هزینه زیاد ساخت مقرون به صرفه نیستند اما سیستم های مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای با استفاده از فن آوریهای نو آورانه و مقرون به صرفه میتوانند در جهت کاهش ترافیک در مراکز پر تردد شهر به کار گرفته شوند و منجربه کاهش آلودگی هوا شوند.

برای طراحی سیستم مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای، مهمترین مرحله تشخیص دقیق وسیله نقلیه است؛ به همین منظور با فناوری های مختلف نظیر سنسورها میتوان اشغال یا عدم اشغال محل های پارک و نیز مدت زمان اشغال را برداشت کرد و سپس با پردازش این اطلاعات به صورت آنلاین برای راهنمایی کاربران در تابلوهای پیام متغیر یا اپلیکیشن ها استفاده کرد و یا در جهت مدیریت این پارکینگ ها، برای رزرو، اتخاذ سیاست های قیمت گذاری متغیر و یا اعمال محدودیت های زمانی مدت پارک استفاده کرد.

سیستم مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای مبتنی بر سنسورهای بی‌سیم شامل یک ایستگاه پایه، روترها، سنسورهای شناسایی و یک سرور از راه دور هستند. سنسورهای شناسایی در کنار خیابان تعبیه و هر سنسور در مرکز قطعه پارک حاشیه ای نصب می‌شود.

هر سنسور، میدان مغناطیسی زمین را به صورت دوره ای شناسایی و براساس تغییرات میدان مغناطیسی، ورود یا خروج اتومبیل را تشخیص می‌دهد، سپس پیامی را به روتر ارسال می‌کند و روتر مجموعه این پیام‌ها را به یک ایستگاه پایه هدایت می کند. درایستگاه پایه، اطلاعات سنسورهای مختلف ادغام شده و به تابلو های پیام متغیر جهت راهنمایی و نیز به سرور مرکزی برای انتقال به نرم افزارهای موبایل جهت رزرو یا اطلاع رسانی ارسال می شود.

یکی از مزایای به کارگیری سیستم مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای  مبتنی بر سنسورهای بی‌سیم، بهبود جریان ترافیک است. در شهرها، 25 تا 35 درصد از کل ترافیک متشکل از وسایل نقلیه‌‌ای است که به دنبال پارکینگ هستند.

با ادغام سیستم سنسورها با یک سیستم راهنمایی نظیر تابلو های پیام متغیر یا نرم افزارهای تلفن همراه، می‌توان در مبدا یا مقصد، رانندگان را از محل های پارک خالی در خیابان ها مطلع ساخت و رانندگان به جای جستجوهای سردرگم برای یافتن جای پارک خالی، می‌توانند به صورت هدفمند و از مسیر بهینه، برای پارک در فضاهای خالی رانندگی کنند و اینگونه از میزان جریان ترافیک کاسته خواهد شد.

امکان راهنمایی هوشمند خودرو به مناسب ترین جایگاه پارک و کاهش استرس و ناکامی ناشی ازسردرگمی راننده برای پارک، امکان جمع آوری و پردازش اطلاعات دقیق آنی و دریافت گزارشات گوناگون از جمله گزارش آمار تردد اتومبیل ها، امکان رزور کردن جای پارک و پرداخت الکترونیکی به همراه افزایش جای پارک، کاهش گازهای آلاینده از طریق کوتاه کردن زمان تردد در منطقه پارکینگ و ذخیره سوخت، بهبود و روانی ترافیک در مراکز پر تردد و کاهش بار ترافیک و بررسی اجمالی راه‌حل های جایگزین سیستم سنسورها از دیگر مزایای استفاده از این سیستم ها است.

سیستم های سنسور پارکینگ بی سیم وضعیت زمان واقعی (لحظه ای) هر محوطه پارک را با سطح دقت بالایی شناسایی می‌کنند وبه همین دلیل، آنها از تمام گزینه های فناوری فعلی، پیشی می گیرند. در ادامه چند گزینه جایگزین سنسور ها بررسی می‌شود.

یک سیستم دوربین می‌تواند چندین مکان پارک را کنترل کند، از همین رو سرمایه گذاری کمتری لازم دارد و نصب آن نیز آسانتر است. با این حال آزمایش ها نشان داده که در محیط های شهری، بسیاری ازاشیا جلوی دوربین ها را می گیرند. داشتن دید کافی در همه جایگاه ها به دوربین های زیادی احتیاج دارد که سرمایه گذاری قابل توجهی لازم خواهد داشت و همچنین ممکن است برای شرایط آب وهوایی متنوع نیز عملکرد موثری نداشته باشند.

گشت وسایل نقلیه مجهز به دوربین تشخیص پلاک، یکی دیگر از مزایای استفاده از این سیستم ها است. این اتومبیل ها درخیابان های اطراف می چرخند و همه جایگاه ها را اسکن کرده و پلاک ها را برداشت می کنند. این روش، راه حلی در زمان واقعی(لحظه ای) نیست. ماشین گشت، دو بار یا حداکثر چهار بار در روز حرکت می کند. بنابراین اطلاعات اشغال محل های پارک خیلی زود منسوخ شده و برای راهنمایی مناسب نخواهد بود و کمکی در بهبود وضعیت ترافیک نخواهد کرد.

 

*مسئول هوشمندسازی ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
هوشمندانه حرکت کنیم
هوشمندانه حرکت کنیم
99/07/08 - 08:22
خودروهای هوشمند افزایش می‌یابد
خودروهای هوشمند افزایش می‌یابد
98/11/14 - 10:32
دستگاه مدیریت هوشمند منابع انرژی  رونمایی شد
دستگاه مدیریت هوشمند منابع انرژی رونمایی شد
97/10/15 - 11:02
بیشتر بخوانیم