هوشمندسازی حمل‌ونقل منطبق با نیاز و فرهنگ ایران

هوشمندسازی حمل‌ونقل منطبق با نیاز و فرهنگ ایران


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 78418
شهاب خدامرادی*

فعالیت‌های انجام شده در زمینه هوشمندسازی حمل‌ونقل بسیار ارزشمند و قابل توجه است و استفاده از توانمندی و ظرفیت همه دستگاه‌های مرتبط با این حوزه نیز نقطه عطف این فعالیت‌ها است.

نصب دوربین‌های ثبت تخلف، نصب سامانه‌های ترددشمار، نرم‌افزارهای ثبت درخواست جابه‌جایـی بار و کالا و غیره بخش کوچکی از این فعالیت‌ها است که به هوشمندشدن حمل‌ونقل کمک و نقش دستگاه‌های مرتبط با این حوزه را بیشتر نمایان کرده است.

این اقدامات به عنوان زیرساختی برای فعالان این حوزه کاربرد دارد و می‌تواند زمینه‌ای باشد برای توسعه خدمات و فعالیت‌های این حوزه. البته در این میان نباید از نقش مهم و تاثیرگذار شرکت‌های دانش‌بنیان غافل شد. مجموعه‌های فناوری که می‌توانند با تزریق تخصص و توان دانشی خود، به عنوان زیرساختی پایه‌ای در این عرصه ایفای نقش کنند.

یکی از ضروریات این عرصه فناورانه ایجاد پایگاهی از کلان‌داده‌ها است. ستادی که بتواند با جمع‌آوری و نگه‌داشت داده‌های مورد نیاز این حوزه که در دستگاه‌های مختلف وجود دارد، هوشمندسازی این حوزه را شتاب دهد و هدفمند کند.

این داده‌های ارزشمند پس از نیروی انسانی خلاق و متخصص، مهم‌ترین دارایی این حوزه هستند که می‌توان با کنار هم قرار دادن آنها، هوشمندسازی حمل‌ونقل را اصولی و بر اساس دارایی‌ها و نیازها و منطبق با فرهنگ کشور انجام داد که در این صورت کارایی بیشتری خواهد داشت و با سرعت بالاتری پیش خواهد رفت.

بر همین اساس ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش کرده تا زیست‌بومی از فعالان این حوزه را شناسایی و کنار هم جمع کند. این تلاش‌ها منجر به شناسایی بیش از 180 شرکت‌ دانش‌بنیان شده که این مجموعه‌ها همه توان و تخصص خود را به میدان آورده‌اند تا به عنوان عضوی از این زیست‌بوم نقش خود را به خوبی اجرا کنند.

از جمله موضوعاتی که در این حوزه حائز اهمیت است، استفاده از فناوری‌های نوینی چون الکترونیک، مخابرات و فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات است که با استفاده از این فناوری‌ها سیستم حمل‌ونقل هوشمند می شود و بهره وری از آنها ارتقا می‌یابد.

*مسئول حوزه هوشمندسازی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
زنجیره فناوری‌های صنعت حمل‌ونقل تکمیل می‌شود تا ارائه خدمات در این حوزه ارتقا می‌یابد؛ شناسایی 160 شرکت دانش‌بنیان و خلاق در سال گذشته
زنجیره فناوری‌های صنعت حمل‌ونقل تکمیل می‌شود تا ارائه خدمات در این حوزه ارتقا می‌یابد؛ شناسایی 160 شرکت دانش‌بنیان و خلاق در سال گذشته
00/01/10 - 09:32
بهینه‌سازی حمل‌ونقل با هوشمندسازی
بهینه‌سازی حمل‌ونقل با هوشمندسازی
99/09/17 - 09:26
ایده‌های خلاق هوشمندسازی حمل‌ونقل را پرورش می‌دهیم
ایده‌های خلاق هوشمندسازی حمل‌ونقل را پرورش می‌دهیم
99/08/11 - 12:28
بیشتر بخوانیم