پاسخی فناورانه به چالش‌های حوزه آب

پاسخی فناورانه به چالش‌های حوزه آب


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 77593
اسماعیل ربانی*

آب را محل‌ منازعات آینده میان کشورها می‌دانند. منبع طبیعی که هر چه پیش می رویم به دلیل برخی رفتارهای نادرست بشر، عدم مدیریت مصرف، کاهش بارش‌ها و تغییرات اقلیمی رو به کاهش است.

ادامه حیات بدون آب بر روی کره زمین غیرممکن است به همین دلیل همه کشورها به دنبال استفاده از روش‌های فناورانه برای مدیریت منابع آبی محدود موجود هستند. روش‌های فناورانه‌ نوینی که در دنیا کاربرد دارند و به یاری حل معضلات این حوزه آمده‌اند.

شاید تنها راه نجات زمین و موجودات زنده پس از مدیریت تقاضا و مصرف، تامین آب از مسیرهای جدید و تازه‌ای باشد که با ایده‌ها و خلاقیت‌های فناورانه میسر است. فناوری‌هایی که منجر به کاهش مصرف آب یا استحصال منابع جدید می شوند.

سامانه‌های شیرین سازی آب به روش الکترودیالیز معکوس، سیستم‌های نمک‌زدایی اسمز معکوس، غشای سرامیکی سیلیکون کارباید، شناسایی منابع آب ژرف، مدیریت هوشمند شبکه آب شهری و غیره از جمله روش‌هایی است که این روزها در زیست بوم فناوری کشور پر تکرار هستند. فناوری‌هایی که در ایران نیز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط فناوران داخلی بومی‌سازی و کاربردی شده و تلاش هایی نیز برای بهبود عملکرد و افزایش بازدهی برخی دیگر از فناوری های رایج دنبال شده است.

طرح‌هایی که می‌تواند مسیر تامین آب شرب و کاربردی در کشور را تسهیل کند. البته همه این طرح ها در ابتدا با شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های موجود و شناخت درست از وضعیت فناورانه موجود، تهدیدها و چالش‌های داخلی و جهانی این حوزه به مرحله اجرا رسیده است.

کارگروه تخصصی توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از نهادهای موثر در حوزه کاربردی کردن طرح ها و ایده‌های فناورانه برای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری حوزه آب و خشکسالی است.

این مجموعه در تلاش است تا پل ارتباطی باشد میان ایده‌های کاربردی دانشجویان، اساتید، فناوران و فعالان این حوزه با صنایع مرتبط با این حوزه در کشور. با تلاش این کارگروه، رسالت خود را توسعه زیست بوم فناوری حوزه آب با همکاری و مشارکت دولت، بنگاه‌های خصوصی، نهادهای علمی و تحقیقاتی در قالب یک الگوی متناسب با ظرفیت ها و چالش های دالی است تا در این مسیر، همه ظرفیت ها بای حل چالش های اساسی به کار گرفته شود.

کاری که با استفاده از توان تخصصی همه فعالان و متخصصان این حوزه عملیاتی می‌شود و  ابزارهای توسعه فناوری از جمله مالکیت فکری، حمایت های مالی، فنی و ارتباطات بین‌المللی را نیز به این کار متصل می کند.

 

*کارشناس کارگروه تخصصی توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
فرصت‌های فناورانه شناسایی می‌شود تا چالش‌های حوزه آب و خشکسالی کاهش یابد
فرصت‌های فناورانه شناسایی می‌شود تا چالش‌های حوزه آب و خشکسالی کاهش یابد
00/06/07 - 13:04
پاسخی به نیازهای صنعت آب؛ چالش‌های این صنعت با توان علمی دانشجویان رفع می‌شود
پاسخی به نیازهای صنعت آب؛ چالش‌های این صنعت با توان علمی دانشجویان رفع می‌شود
99/12/19 - 13:48
محصولات فناورانه چالش‌های حوزه آب را رفع می‌کند
محصولات فناورانه چالش‌های حوزه آب را رفع می‌کند
99/05/01 - 08:42
بیشتر بخوانیم