چگونه روح سـازمانی شرکت خلاق خـود را پرورش دهیم؟

چگونه روح سـازمانی شرکت خلاق خـود را پرورش دهیم؟


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 82305
علی رسولی*

یـک عامل حیاتـی و نامشـهود به‌مانند انرژی یا روح در شرکت‌های خلاق وجـود دارد که بنیان‌گـذاران، حضور آن را حـس می‌کننـد؛ کارمنـدان قدیمی و مشـتریان هم همین‌طـور. ایـن عامل به افـراد انگیزه می‌دهد تا اسـتعداد، سـرمایه و انـرژی خـود را بـه مشـارکت گذاشـته و باعـث ایجـاد علاقـه، ارتباطـی عمیـق و شـکل گرفتـن اهـداف مشـترک می‌شـود.

تـازمانی‌کـه ایـن عنصر در شرکت خلاق وجـود داشـته باشـد، میـزان مشـارکت بالا اسـت و این شرکت‌ها، چابـک و مبتکـر خواهنـد بـود و پرشـتاب رشـد می‌کننـد. امـا زمانی‌کـه این انـرژی از بین بـرود، این کسـب‌وکارهای خطرپذیـر، متزلـزل شـده و همـه متوجـه خلاء می‌شوند که یک عامل خاص از بین رفته است.

بسـیاری از شـرکت‌های بزرگ، طرح‌هـای نوآورانـه «پژوهـش و نجـات» را تقبل می‌کنند کـه نشـان‌دهنده حقیقتـی تاسـف‌بار اسـت: زمانی‌کـه شـرکتی به بلوغ می‌رسـد، به سـختی می‌تـوان روح اصلی آن را زنـده نگـه داشـت. گاهـی سـرمایه‌گذاران هسـته احساسـی شـرکت را نادیـده می‌گیرنـد و آن را بـه سـمت «حرفـه‌ای شـدن» سوق می‌دهنـد تـا بـه تقاضـای بـازار پاسـخ دهنـد.

سـازمان‌هایی کـه سـعی می‌کننـد «ذهیت کارآفرینـی» را احیـاء کننـد، به سـمت رویکردی سـطحی مایـل می‌شـوند، هنجارهـای رفتـاری را مدیریت می‌کنند امـا از آنچـه در واقعیـت اهمیـت دارد، غافـل می‌شـوند.

بیشـتر بنیان‌گذاران باور دارند شرکت‌های خلاق چیـزی فراتـر از مدل‌های کسـب‌وکاری هسـتند. در طـول دهـه گذشـته، بـرای دسـتیابی بـه درک بهتری از ایـن مسـاله و چگونگـی حـل آن، بـر روی بیـش از 10 کسـب‌وکار خطرپذیـر که رشـد سـریعی داشـتند، مطالعه شده و بـا بیـش از 200 بنیان‌گـذار و مدیرعامـل مصاحبـه شده است.

آن‌چه می‌توان از این سطح تحقیقات به دست آورد آن‌که بسـیاری از شـرکت‌ها ضمـن حفـظ این جوهـره اصلـی، خلاقیت، نوآوری، شـور و انـرژی، توانسـته‌اند رابطـه خوبـی بـا سـهام‌داران برقرار کـرده و ضمانـت داده‌اند که کسـب‌وکار خطرپذیر آنها به رشـد خود ادامـه خواهـد داد. بنابراین، اغلـب کارآفرینان، مشـاوران و پژوهشـگران، بر نیاز به پیاده‌سـازی سـاختار و سیسـتم‌ها تاکیـد می‌کنـند، چراکـه بـا رشـد کسـب‌وکار، اهمیـت حفـظ روح آن کم‌رنـگ می‌شـود. مـا بایـد روی هـر دو تمرکـز کنیـم. مدیران بـا تلاش و عـزم راسـخ می‌توانند، روح سـازمانی شرکت خلاق خـود را پرورش داده و از آن محافظـت کننـد.

 

*مدیر ترویج و فرهنگسازی مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
روح استارتاپی در کالبد شهر دمیده شده است
روح استارتاپی در کالبد شهر دمیده شده است
97/10/25 - 13:18
دانش‌آموز باید پس از فراغت از تحصیل کار و مهارت آموخته باشد
دانش‌آموز باید پس از فراغت از تحصیل کار و مهارت آموخته باشد
96/07/01 - 10:41
 ایران با هم‌افزایی صنایع خلاق از خام فروشی رها می شود
ایران با هم‌افزایی صنایع خلاق از خام فروشی رها می شود
95/05/24 - 12:20
بیشتر بخوانیم