کارآمدی پژوهش‌ها

کارآمدی پژوهش‌ها


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 77150
جابر سعید*

ارائه خدمات آزمایشگاهی استاندارد از جمله ضروریات برای ارتقای کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده در صنایع مختلف، است. خدماتی که به پژوهشگران و دانشگاهیان کمک می کند تا تخصص و توان علمی خود را در این حوزه محک بزنند و به کار ببندند.

با شکل گیری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه این خدمات آزمایشگاهی در کشور شتاب گرفته است و این کار گامی اثرگذار در تامین نیازهای پژوهشی صنایع مختلف محسوب می‌شود.

این شبکه علاوه بر معرفی زمینه فعالیت آزمایشگاه‌ها به فعالان این حوزه، پژوهشگران و دانشگاهیان، پل ارتباطی مناسبی بین آنها و آزمایشگاه‌ها به خصوص آزمایشگاه‌های بخش خصوصی انیز محسوب می شود و تلاش می کند تا فعالیت این مراکز را رونق دهد و تحقیقات و پژوهش‌های علمی را کاربردی تر کند. خدمات آزمایشگاهی نقشی تاثیرگذار در توسعه علمی و فناورانه کشور دارند به همین دلیل توسعه آنها در کشور یک ضرورت انکارناپذیر است.

زیر یک سقف جمع شدن مراکز آزمایشگاهی در کشور منافع زیادی دارد که یکی از این مزایا به اشتراک‌گذاری تجهیزات و محصولات میان فعالان این حوزه است. به طور مثال ما در مجتمع آزمایشگاهی ناب آزما آنالیز فلزات سنگین را انجام می دهیم و این خدمت فناورانه را با دیگر مراکز آزمایشگاهی فعال در این حوزه به اشتراک گذاشته ایم. این خدمات در چهار بخش آب و محیط‌زیست، کشاورزی شامل آب، خاک و کود، میکروبیولوژی و بخش تحقیقات و آموزش ارائه می شود.

البته چند سالی است که به حوزه مواد غذایی نیز ورود کرده ایم و اقداماتی برای افزودن بخش مواد غذایی و بخش آنالیز نمونه‌های صنعتی و معدنی انجام می دهیم. در تلاشیم در سال 1400 تجهیزات و زیر ساخت‌های این دو بخش تکمیل و برای سال 1401 مجوزهای لازم در این حوزه‌ها اخذ شود.

اما بخش اصلی کار ما آنالیز فلزات سنگین بسته به نوع عنصر و نمونه دستگاه جذب اتمی است. برای آنالیز سایر آنیون و کاتیون‌های مختلف از دستگاه‌های اسپکتروفتومتر، فلیم فتومتر و سایر تجهیزات مورد نیاز آماده‌سازی و قرائت نمونه‌ها استفاده می شود. در مورد آنالیز پارامترهایی چون COD، BOD، کدورت و آزمایشات میکروبی در نمونه های آب، فاضلاب و محیط زیست نیز تجهیزات مرتبط در آزمایشگاه موجود است.

راه‌اندازی آزمایشگاه مجتمع و انجام کارهای تحقیقاتی و اجرایی در حوزه تصفیه آب و پساب را از دانشگاه‌های مختلف آغاز کردیم و امروز این خدمات را به صنایع مختلفی چون معدن، کشاورزی، محققان دانشگاهی و سایر آزمایشگاه‌های همکار برای تکمیل آزمایش‌های خود ارائه می کنیم.

*مدیر مجتمع آزمایشگاهی شرکت آبان تجهیزات ناب آزما عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
پژوهش‌ها در حوزه تحلیل سیگنال‌های مغزی بیشتر می‌شود
پژوهش‌ها در حوزه تحلیل سیگنال‌های مغزی بیشتر می‌شود
00/06/01 - 11:23
نوآوری‌های تجهیزات در حوزه زیستی توسعه یافت؛ آنالیز سلولی و میکروبی با کیت‌های ایران‌ساخت
نوآوری‌های تجهیزات در حوزه زیستی توسعه یافت؛ آنالیز سلولی و میکروبی با کیت‌های ایران‌ساخت
00/03/17 - 10:38
حیات پژوهش‌ها
حیات پژوهش‌ها
99/07/16 - 10:21
بیشتر بخوانیم