گامی برای جهانی شدن

گامی برای جهانی شدن


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 48533
عباس کبریایی‌زاده*

یکی از نیازهای فعلی کشور در حوزه سلامت، تامین داروهای نوین با مواد اولیه زیستی است که تامین این نیاز به یکی از اهداف اصلی ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بدل شده است.

کارگروه داروهای پیشرفته هم با هدف تحقق این موضوع و با نظر به ایجاد همگرایی بین دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، پارک‌های علم و فناوری و صنایع داروسازی شکل گرفته است تا از تمام ظرفیت‌های ملی برای تولید مولکول‌های جدید، گران‌قیمت و پرهزینه هستند دارویی استفاده کند.

ما می‌بینیم که در حال حاضر تولید و عرضه مولکول‌های نوین دارویی که برای بیماری‌های صعب‌العلاج یا لاعلاج مورد استفاده قرار می‌گیرد در سال‌های گذشته رشد یافته است. یکی از تلاش‌های ما در ستاد توسعه زیست‌فناوری هم تحقق همین هدف مهم است.

یکی از راه‌های تحقق این هدف را توسعه شتاب‌دهنده‌ها می‌دانیم به همین دلیل در همین فرصت کوتاهی که کارگروه شکل گرفته است، یک شتاب‌دهنده برای تولید داروهای ضد سرطان ایجاد کردیم و به زودی شتاب‌دهنده دوم نیز در این گروه شکل می‌گیرد.

هدف دیگری که دنبال می‌کنیم تولید مواد موثره دارویی برای توسعه تولید و عرضه داروهای گران قیمت و پیشرفته است.

در همین رابطه شبکه ارتباطی خوبی را بین دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پارک‌های علمی و فناوری کشور ایجاد کردیم و سعی شده است که این شبکه ارتباطی به سمت صنعت داروسازی هم حرکت کند.

البته ایجاد و دستیابی به بازارهای جهانی نزدیک و دور برای شرکت‌های فعال در این حوزه را هم مدنظر داریم.

تا پایان سال آینده هم تلاش می‌کنیم در یکی از شتاب دهنده‌های شکل گرفته در کشور، 25 مولکول «های‌تک جدید» که برخی در حوزه دارو و درمان شخصی کاربرد دارند را تولید و عرضه کنیم. همه این اقدامات را با هدف استفاده درست از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های داخلی پیگیری می‌کنیم.


* مدیر کارگروه داروهای پیشرفته ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری*

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم