علوم شناختی| «بازی‌های جدی» تاب‌آوری و قدرت تصمیم‌گیری را ارتقا می‌بخشد

علوم شناختی| «بازی‌های جدی» تاب‌آوری و قدرت تصمیم‌گیری را ارتقا می‌بخشد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 79294
جایزه بازی ‌های جدی، شبکه ‌ای بزرگ از همکاری نهادهای مختلف برای حمایت از تحقیق، تولید و تجاری ‌سازی بازی‌ و سرگرمی برای اهدافی جدی است.

این جایزه که پنجمین دوره آن با استقبال فناوران سراسر کشور برگزار شد برای اهداف مهمی چون آموزش، سلامت، تبلیغات و مهارت‌ آموزی طراحی شده است.

 

ضرورتی به نام ارتقای سرمایه شناختی

مجید نیلی احمدآبادی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم پنجمین دوره جایزه بازی های جدی گفت: داشتن قدرت تحلیل و تصمیم گیری، از عوامل مهم تاب آوری در برابر ناملایمات است.

نیلی احمد آبادی با اشاره به اهمیت تاب آوری در جامعه، افزود: ارتقای سرمایه شناختی، ضرورتی اجتناب ناپذیر است و بازی ها با رویکرد شناختی، از جمله بهترین ابزارها برای دستیابی به توانمندی های شناختی هستند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی با تاکید بر این اصل که باید دنبال ابزارهایی برای ارتقاء سرمایه شناختی برویم که برای اقشار مختلف جامعه با هزینه بسیار کم در دسترس باشد، گفت: یکی از ویژگی‌ های مهم بازی ‌ها این است که تنوع سطح اقتصادی، جغرافیایی و قومی روی آنها تاثیر جدی ندارد. بشر همواره به دنبال ارتقای این سرمایه و پیشگیری از افت آن بوده است.

 

کاهش توانمندی های شناختی از 50 سالگی

نیلی با بیان اینکه شواهد علمی نشان می دهد که تا سن ۱۷ سالگی، امکان ارتقای قابلیت های شناختی وجود دارد و از سوی  دیگر، از 50 سالگی، کاهش توانمندی های شناختی آغاز می شود، گفت: باید برای بهبود و ارتقای این سرمایه در سنین نوجوانی، به افزایش آن توجه شود و در سنین بالاتر، سرعت افت آن را کاهش دهیم چرا که بهبود و ارتقای سرمایه های شناختی در سنین پایین منجر به افزایش ظرفیت های فردی، اجتماعی و در نهایت افزایش تاب آوری در جامعه می شود و یکی از عوامل مهم تاب آوری در برابر مشکلات و ناملایمات، داشتن قدرت تحلیل و تصمیم گیری است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان ضرورت ارتقای سرمایه شناختی، گفت: بازی یکی از بهترین ابزارها برای دستیابی به این هدف محسوب می شود اما حرکت جامعه به سمت بازی های شناختی، مشروط به تحلیل داده های شناختی ارائه شده در بازی ها است. امروزه در سطح بین المللی، اتکای بازی ها به بهره گیری از داده های هوش مصنوعی برای ارتقاء و ارزیابی سرمایه های شناختی، نقش بسیار مهمی دارد.

 

تاسیس نهاد اعتباربخشی بازی های شناختی

نیلی با بیان این‌که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از توسعه فناوری‌ها در حوزه شناختی حمایت می‌کند ادامه داد: ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی  با حمایت از بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای و جایزه بازی های جدی، گام های مثبتی برداشته و در آینده نیز به سیاست های خود در این زمینه ادامه می دهد، گفت: این ستاد با همکاری بنیاد ملی بازی های رایانه ای و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به منظور ارزیابی بازی ها، اقدام به تاسیس نهاد اعتباربخشی بازی های شناختی در کشورکرده است که فعالیت رسمی این نهاد به زودی آغاز می شود.

در رویداد امسال، بیش از ۲۰ نهاد به شکل‌‌های مختلف، حامی برگزیدگان بودند که مجموعا بیش از ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان جایزه نقدی و تسهیلات تجاری‌ سازی به منتخبان آن اختصاص دادند.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
توانمندسازی؛ مدرسه بازی‌های جدی شناختی به میزبانی استعدادها می‌رود
توانمندسازی؛ مدرسه بازی‌های جدی شناختی به میزبانی استعدادها می‌رود
00/05/17 - 13:22
فناوری دیجیتال با پردازش داده‌های شناختی سلامت را واقعیت می‌بخشد
فناوری دیجیتال با پردازش داده‌های شناختی سلامت را واقعیت می‌بخشد
00/04/22 - 15:17
5 کسب و کار نوپا با تولید بازی‌های جدی مهارت‌های شناختی را ارتقا می دهد
5 کسب و کار نوپا با تولید بازی‌های جدی مهارت‌های شناختی را ارتقا می دهد
99/04/15 - 10:47
بیشتر بخوانیم