همکاری‌های فناورانه آغاز شد؛ شناسایی و تامین نیازهای صنایع با کمک فعالان حوزه نانو

همکاری‌های فناورانه آغاز شد؛ شناسایی و تامین نیازهای صنایع با کمک فعالان حوزه نانو


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 74154
یکی از کارکردهای فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند نانو کمک به توسعه صنایع است. در همین راستا همکاری‌ها برای شناسایی نیازهای فناورانه آغاز شد.

ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حمایت از پروژه‌ها و طرح‌های نوآورانه و محصولات یا خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش می‌کند تا زمینه نفوذ فناوری به صنعت را فراهم کند.

بر همین اساس، همکاری‌ها و انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک برای پیوند میان صنعت و فناوری، گامی در همین راستا به شمار می‌رود. همکاری مشترکی میان ستاد ویژه توسعه فناوری‌ نانو و معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) شکل گرفت. هدف بومی‌سازی فناوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت که توانمندی تولید ایران‌ساخت آن در کشور وجود دارد اما نیاز کشور از مسیر واردات تامین می‌شود، است.

با تفاهم صورت گرفته، توانمندی فعالان دانش‌بنیان و خلاق به یاری می‌آید و نیازها به فناوری و محصولات وارداتی با ظرفیت‌های موجود در داخل کشور تامین و بومی‌سازی می‌شود. اجرای مفاد این تفاهم‌نامه توسط مرکز ساخت داخل وزارت صمت و شبکه تبادل فناوری انجام خواهد شد.

 

ایجاد بستری برای تامین نیازهای فناورانه صنایع

ستاد توسعه فناوری‌ نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تفاهم‌نامه همکاری را با معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد کرد تا در قالب یک برنامه‌ مشترک، شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای فناورانه و ارائه راهکارهای ‌مبتنی بر فناوری‌های نوین به‌منظور تامین این نیازها و ارتقای قابلیت‌های فناورانه بنگاه‌های صنعتی کشور انجام شود.

یکی از محورهای اصلی این همکاری، حل نیازهای فناورانه گلوگاهی صنعت کشور از طریق توانمندسازی و توسعه یافتن بازار شرکتهای عرضه‌کننده محصولات و تجهیزات مبتنی بر فناوریهای نوین است. علاوه بر این، محورهایی چون ارتقای فناوری و جهش تولید این شرکتها به واسطه قرار گرفتن در زنجیره تأمین شرکتهای بزرگ داخلی، سرعت بخشیدن به معرفی و پیوند این شرکت‌ها دنبال خواهد شد.

بخش دیگری از این تفاهم‌نامه همکاری که توسط ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحقق خواهد یافت، بررسی و احصای نیازهای فناورانه گلوگاهی صنعت کشور، ایجاد ارتباط میان دستاوردهای و توانمندی‌های  حوزه فناوری برای حل نیازهای صنعتی و جایگزینی اقلام وارداتی با تولیدات ایران‌ساخت است.

همچنین توسعه فناوریهای نوین در داخل کشور و همکاری برای تسهیل فرایند صادرات این محصولات، بررسی و شناخت حوزه‌‏های دارای ظرفیت، فرصتها و درخواستهای فناورانه صنایع کشور و تبدیل آنها به محصول، معرفی چالشهای راهبردی و پیگیری برای حل آنها در قالب برنامه چالش‌های فناورانه و نوآورانه در قالب این تفاهم‌نامه همکاری صورت می‌گیرد.

از دیگر محورهای تفاهم نامه میان ستاد نانو و وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توان به برگزاری سمینارها و نشست‏های تخصصی مشترک بین متقاضیان صنعتی و عرضهکنندگان فناوری، بررسی و معرفی فرصتهای فناورانه برای سرمایهگذاری، کمک به اخذ تأییدیههای داخلی و خارجی لازم برای محصولات و فناوری‌ها براساس درخواست صنایع و راهنمایی شرکت‌های دانش‌بنیان جهت تسهیل در دریافت مجوزها اشاره کرد.

معاونت امور صنایع وزارت صمت نیز شرکت‌های فناور را برای حضوری فعال‌تر در صنعت یاری می‌کند و ظرفیت‌ و فرصتهای صنعتی کشور را با محوریت ارتقای شرکتهای دانش‌بنیان و خلاق ارائه می‌کند. همچنین کمک به ایجاد الزامات قانونی و استفاده از ظرفیتهای قانونی و ساختاری موجود در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای همکاری حداکثری با شرکتهای عرضهکننده محصولات و تجهیزات مبتنی بر فناوریهای نوین از دیگر محورهای این تفاهم‌نامه است.

ستاد توسعه فناوری‌ نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ظرفیت نهادهای واسط برای هماهنگی با صنایع و دریافت نیازهای فناورانه آن‌ها در قالب برنامه شبکه تبادل فناوری استفاده می‌کند.

در این راستا، ایجاد بانک اطلاعاتی از شرکتهای دارای فناوری پیشرفته و محصولات فناورانه ارزیابی شده آن‌ها، حمایت از ثبت اختراعات و پتنت‌ها برای فناوری‌های گلوگاهی، ارائه ظرفیت‌های موجود در برنامه چالشهای نوآورانه و فناورانه برای جهت یافتن تیم‌ها، افراد و شرکت‌های دارای ظرفیت حل نیازهای صنعتی از دیگر برنامه‌ها برای تحقق محورهای این تفاهم‌نامه است.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
رونمایی از ۵۷ دستاورد دانش‌بنیان نانو؛ ستاری: دانش‌بنیان‌های فعال نانو بیش از ۸ هزار میلیارد تومان فروش را در سال جاری رقم زدند
رونمایی از ۵۷ دستاورد دانش‌بنیان نانو؛ ستاری: دانش‌بنیان‌های فعال نانو بیش از ۸ هزار میلیارد تومان فروش را در سال جاری رقم زدند
99/12/09 - 13:49
شتابدهنده تخصصی معدن و متالوژی افتتاح شد
شتابدهنده تخصصی معدن و متالوژی افتتاح شد
99/05/26 - 16:06
 مروری بر مهم‌ترین رویدادهای لیزری در سالی که گذشت
مروری بر مهم‌ترین رویدادهای لیزری در سالی که گذشت
97/01/06 - 11:12
بیشتر بخوانیم