دفتر ارتباطات مردمی و میز خدمت

دفتر ارتباطات مردمی و رسیدگی به شکایات (میزخدمت)

براساس الزامات قانونی حاکم بر نظام ارتباطات و در راستای تحقق اصول 90، 162، 173و 174 قانون اساسی جمهوری اسلامی و به منظور نیل به اهداف برنامه پنجم توسعه و چشم انداز بیست ساله کشور بویژه اهداف مندرج در فصل پنجم و هفتم قانون خدمات کشوری، نظامنامه مدیریت ارتباطات مردمی در بستر سامد دربرقراری ارتباط بین مردم و سازمان انجام وظیفه می نماید. با عنایت به اهداف و الزامات قانونی دفتر ارتباطات مردمی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، به عنوان پیشانی و یکی از بدنه‌های اصلی، با مدیریت ایده‌ها، نظرها، طرح‌ها، شکایت‌ها، درخواست‌ها، انتقادها می کوشد تا به بررسی درخواست‌ها و شکایات واصله مردمی اعم از حضوری و غیرحضوری پرداخته و جهت بهبود کیفیت با ارائه افزایش سطح دسترسی شرکت های دانش بنیان، فناور و نوآور به مدیران و مسئولین معاونت علمی با رویکرد حل مشکل و رفع نیازهای آنان و پاسخگویی به مشکلات، زمینة رضایتمندی را فراهم نماید.

همچنین این دفتر با واحدهای ذیربط (معاونت‌ها، ستادها و مراکز تابعه) در انجام وظایف، رسیدگی به موقع و صحیح به شکایات و درخواست‌های مردمی و استفاده از نتایج به دست آمده، توانایی مدیریت سازمان را افزایش داده و از این‌رو توجه به انتظارات، دیدگاهها، گزارش‌ها، پیشنهادها، انتقادها و برآورده ساختن نیازهای منطقی و به حق شاکیان در چارچوب ضوابط و مقررات، را امری مهم و ضروری می‌داند.

اهم وظایف

  • پاسخگویی مناسب و فراهم نمودن شرایط مطلوب جهت تکریم ارباب رجوع در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و مراکز تابعه.
  • دریافت شکایات و درخواستهای مردمی و ارجاع آنها به واحدهای مربوطه و پیگیریهای لازم تاحصول نتیجه و اخذ پاسخ از معاونت‌ها و مراکز تابعه.
  • بررسی و تحقیق پیرامون صحت و سقم موضوع شکایات جهت افزایش رضایتمندی شاکیان و جلب اعتماد عمومی.
  •  پیگیری و اخذ نظریات و پیشنهادهای معاونت ها، ستادها و مراکز تابعه در ارتباط با شکایات واصله به منظور رسیدگی و اعلام پاسخ به شاکی.
  • هدایت وکنترل درخواست‌ها و رسیدگی به شکایات، پیشنهادات و مشکلات شرکت های دانش بنیان، فناور و نوآور درتمام سطوح اجرایی.
  • به حداقل رساندن فاصله زمان ثبت درخواست ها  تا پیگیری و حصول نتیجه و ارائه پاسخ.
  • مشاوره و راهنمایی به تماس گیرندگان درخصوص امورات مختلف دانش بنیان، خلاق و فناور و ... مانند نحوه دریافت وام و سایرسوالات آنها.
  • بررسی و پاسخگوئی در خصوص مراجعات به نهادهای نظارتی و بازرسی از قبیل نهاد ریاست جمهوری و سازمان بازرسی کل کشور.
  • حضور مستمر مدیرکل دفتر ارتباطات مردمی و میز خدمت در سفرهای استانی ریاست محترم جمهوری و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور جهت دیدار چهره به چهره و دریافت درخواستها و رسیدگی به شکایات.
  • جمع بندی شکایت در مقاطع سه ماهه و تجزیه و تحلیل علل بروز شکایات و ارائه گزارش برای بالاترین مقام مسئول دستگاه به گونه ای که موجب کاهش شکایات مردمی گردد.