system
بومی‌سازی تجهیزات گلخانه؛ هزینه محصولات کاهش می‌یابد
بومی‌سازی تجهیزات گلخانه؛  هزینه محصولات کاهش می‌یابد

بومی‌سازی تجهیزات گلخانه؛ هزینه محصولات کاهش می‌یابد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 70699
نشست «بومی‌سازی تجهیزات گلخانه» با حضور فعالان این حوزه به‌صورت مجازی برگزار شد تا از توان داخل برای ایران ساخت کردن و ارزان‌سازی فناوری‌های گلخانه بهره‌برداری شود.

در این نشست به میزبانی کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با حضور مؤسسات و پژوهشکده­های تحقیقاتی مرتبط، مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور و شرکت‌های فعال در زمینه طراحی، ساخت و واردات گلخانه، بومی‌سازی و توسعه فناوری‌های حوزه گلخانه بررسی شد تا تجهیزاتی با راندمان و کارایی بالا تولید شود. بومی‌سازی این تجهیزات هزینه‌های محصولات گلخانه‌ای و مصرف آب و انرژی را کاهش خواهد داد.

کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با گرد هم آوردن فعالان این حوزه این نشست را برگزار کرد تا بومی‌سازی تجهیزات گلخانه در کشور رونق گیرد و از توان نیروی انسانی و فعالان این زیست‌بوم برای تحقق این هدف بهره برده شود.

در حال حاضر 80 درصد تجهیزات این حوزه از طریق واردات یا ترکیبی از واردات و تولیدات داخل است. در این نشست این موضوع نیز مطرح شد تا با استفاده از توان داخل از فناوری‌های روز ایران ساخت بهره بیشتری ببریم.

موضوعاتی مانند تجهیزات موردنیاز گلخانه‌ها، میزان تولید داخل آن‌ها، شرکت‌های فناور فعال در این حوزه و واردت تجهیزات در این نشست بررسی شد تا با تعامل و هم‌فکری میان فعالان و حاضران در آن شاهد رونق تولیدات ایران ساخت باشیم.

گسترش فناوری‌های روز گلخانه در کشور علاوه بر کاهش قیمت محصولات، منجر به ساخت گلخانه‌هایی بومی با استفاده از تجهیزات بومی می‌شود. در این صورت می‌توانیم شاهد رقابت محصولات گلخانه‌ای با محصولات تولیدشده در فضای باز نیز بود.

جهانگیر پرهمت قائم‌مقام کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری با تشریح برنامه‌ها و اولویت‌های معاونت علمی در زمینه گلخانه عنوان کرد: بومی‌سازی تجهیزات گلخانه اولین هدف از اهداف سه‌گانه کارگروه است و در ادامه مباحث ارتقای بهره‌وری گلخانه و همچنین نهاده‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی همچنین نمونه‌هایی از طرح‌های توسعه فناوری مورد حمایت کارگروه را در زمینه گلخانه نام برد که از مهم‌ترین این طرح‌ها می‌توان به بومی‌سازی گلخانه‌های دریایی با هدف تأمین آب و انرژی موردنیاز گلخانه از طریق آب دریا اشاره کرد.

اعضای موسسه تحقیقات علوم باغبانی جهاد کشاورزی، اعضای پژوهشکده سبزی و صیفی موسسه تحقیقات علوم باغبانی، مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور وزارت جهاد کشاورزی، انجمن گلخانه‌سازان کشور، موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی و برخی شرکت‌های دانش‌بنیان در این نشست مجازی حضور داشتند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/25

 

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
تجهیزات امنیتی و حفاظتی بومی‌سازی شد
تجهیزات امنیتی و حفاظتی بومی‌سازی شد
98/03/05 - 12:36
انتشار 420 هزار تن گاز گلخانه‌ای در کشور کاهش یافت
انتشار 420 هزار تن گاز گلخانه‌ای در کشور کاهش یافت
96/02/26 - 10:58
طراحی سامانه هوشمند کنترل محیط گلخانه
طراحی سامانه هوشمند کنترل محیط گلخانه
94/09/24 - 11:16
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: