system
پژوهشگران حوزه شیمی خدمات آزمایشگاهی کارآمد دریافت می‌کنند
پژوهشگران حوزه شیمی خدمات آزمایشگاهی کارآمد دریافت می‌کنند

پژوهشگران حوزه شیمی خدمات آزمایشگاهی کارآمد دریافت می‌کنند


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 91747
در راستای توسعه ارائه خدمات، یک عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، خدمات آزمایشگاهی آنالیز کمی و کیفی مواد آزمایشگاهی را به پژوهشگران، دانشگاهیان و فناوران ارائه می دهد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، علی علی‌نژاد تیلکی مدیر مجموعه آزمایشگاه‌های دانشکده شیمی دانشگاه مازندران به عنوان یکی از اعضای شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی اظهار کرد: با توجه به دسترسی پژوهشگران و فعالان به خدمات متنوع و کارآمد در مجموعه آزمایشگاهی، پژوهش‌های حوزه شیمی ارتقا می‌یابد.

مدیر آزمایشگاه‌های دانشکده شیمی دانشگاه مازندران به برخی از خدمات قابل ارائه توسط دستگاه‌های مستقر در این مجموعه آزمایشگاهی اشاره کرد و افزود: آزمایشاتی همچون آنالیز شناسایی هیدروژن با حلال DMSO، آزمون تعیین کمی و کیفی انواع پروتون ها، آنالیز شناسایی کربن با حلال های مختلف و آنالیز تعیین مقدار کربن آروماتیک روغن های هیدروکربن از جمله این خدمات ارائه شده در مجموعه ازمایشگاهی است.

وی ادامه داد: همچنین شناسایی کربن با حلال کلروفرم با روش رزونانس مغناطیس هسته، شناسایی هسته‌های مختلف شامل هیدروژن، کربن، فسفر، سیلیسیم، فلوئور و آنالیزهای رزونانس مغناطیسی هسته‌ایNOESY توسط دستگاه NMR نیز از دیگر خدمات قابل ارائه دراین مجموعه آزمایشگاهی است.

این فعال فناور ضمن اشاره به تعداد آزمایشگاه‌های مستقر در این مجموعه، دستگاه‌ها و زمینه فعالیت آن‌ گفت: مجموعه آزمایشگاه‌های دانشکده شیمی دانشگاه مازندران، دارای 6 آزمایشگاه بوده که 13 دستگاه در این آزمایشگاه مستقر است و در زمینه تعیین آنالیز کمی و کیفی از جمله جداسازی، شناسایی و اندازه گیری مواد و در همه زمینه های دارویی، صنعتی، کشاورزی، زیست محیطی، پلیمر و نانو، ارائه خدمت می‌کنند.

علی‌نژاد، در خصوص میزان اشتغال‌زایی آزمایشگاه‌های این دانشکده گفت: در این مجموعه 7 نفر به صورت مستقیم و 13 نفر به صورت غیر مستقیم مشغول کار هستند.

این فعال حوزه پژوهش، به دستگاه ها و خدمات قابل ارائه متنوع در این مجموعه اشاره کرد و گفت: 13 دستگاه با متعلقات مربوطه قرار داشته و به ارائه خدمات مشغول هستند. دستگاه NMR 400 این مجموعه که پرسابقه ترین و مهم ترین خدمت این مجموعه به شمار می‌رود، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و بسیار مورد توجه محققین است.

وی همچنین به خدمات ارایه شده در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: تهیه الکل اتانول و نیز آنالیز الکل ها و ضدغفونی کننده های مختلف که توسط مشتریان درخواست می شد در این دوره، توسط مجموعه ما تولید شده بود.

این فعال فناور در خصوص ارائه خدمات به مشتریان خارج از کشور گفت: با توجه به اینکه دانشجویان بین المللی زیادی از کشورهای عراق و سوریه در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند، آنها نیز بخشی از مشتریان ما هستند.

این فعال حوزه پژوهش، آنالیز سموم و آفت کش های موجود در آب های سطحی و نیز محصولات کشاورزی را از پروژه های خاص این مجموعه معرفی کرد.

وی در خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی، عنوان کرد: در 5 سال اخیر، هر سال در ایام هفته پژوهش، کارگاه‌های آموزشی دستگاه های مختلف آنالیز، برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری به صورت جداگانه برگزار می شود که مدرسان دوره، کارشناسان آزمایشگاه و برخی از اساتید این دانشگاه هستند. مباحث تئوری، اساس کار دستگاه ها و شیوه کار عملی با دستگاه در این کلاس ها مورد توجه بوده است.

علی نژاد ادامه داد: در مواردی برخی شرکت های خصوصی یا دولتی، طبق قراردادی که منعقد می کنند آموزش برخی از کارشناسان خود را به افراد خبره این مجموعه می سپرند.

وی به کاربردی نبودن پژوهش ها علیرغم تعداد فراوان دانشجویان در حال تحصیل در مقاطع تحصیلی تکمیلی در دانشگاه های ایران اشاره کرد و گفت: برای این موضوع می توان دلایل مختلفی نظیر عدم ارتباط صنعت و دانشگاه، ایرادات آیین‌نامه‌های ارتقای اعضای هیات علمی و نیز شرایط فارغ التحصیلی دانشجویان که مقاله محور هستند، به روز نبودن تجهیزات و افزایش پژوهش های نوین را ذکر کرد.

مدیر این مجموعه آزمایشگاه ها پیشنهاد کرد: وزراتخانه های علوم، تحقیقات و فن آوری و بهداشت و درمان و به طور کلی مدیریت کلان کشور باید سرفصل ها و موضوعات روز پژوهشی را به دانشگاه ها اعلان و با تقسیم وظایف و اعمال کنترل ها و نیز حمایت های لازم، دستیابی به اهداف را آسان‌تر کند.

وی افزود: یکی از دستگاه هایی که می تواند نقش بسیار موثر داشته باشد معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری است که علاوه بر حمایت های لازم باید نظارت‌ها، کنترل ها و نشان دادن مسیر را بهتر انجام دهد.

#26

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
100 درصد تخفیف؛ اعضای جدید هیات علمی اعتبار پاییزی دریافت می‌کنند
100 درصد تخفیف؛ اعضای جدید هیات علمی اعتبار پاییزی دریافت می‌کنند
99/06/23 - 07:59
پزوهشگران خدمات آزمایشگاهی را آسان‌تر درخواست و دریافت می‌کنند
پزوهشگران خدمات آزمایشگاهی را آسان‌تر درخواست و دریافت می‌کنند
95/06/24 - 10:30
عدم بهره‌وری صحیح از امکانات و توانمندی‌های موجود ضعف عمده ساختار آزمایشگاهی است
عدم بهره‌وری صحیح از امکانات و توانمندی‌های موجود ضعف عمده ساختار آزمایشگاهی است
94/12/12 - 09:53
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: