فیزیک پزشکی را بیش‌تر بشناسیم

فیزیک پزشکی را بیش‌تر بشناسیم


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 47410
فیزیک پزشکی از شاخه‌های علمی تاثیرگذار و کاربردی در زندگی انسان‌ها است که محققان فعال آن در حوزه تشخیص و درمان پزشکی خدمات مهمی را ارائه می‌دهند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فیزیک پزشکی یکی از رشته‌های کاربردی علوم پایه پزشکی است که با استفاده از دانش¬هایی در حوزه فیزیک مانند رادیواکتیویته، پرتوها، لیزر، الکترومغناطیس، امواج فراصوتو همچنین انواع الگوریتم ها و نرم افزارها در علوم پزشکی و علوم زیستی، منشا خدمات ارزشمندی در حوزه تشخیص و درمان پزشکی و سلامت محیط زیست در سراسر دنیا شده است.

زیرشاخه‌های اصلی فیزیک پزشکی شامل فیزیک رادیوتراپی (پرتودرمانی)، پزشکی هسته‌ای، تصویربرداری، سلامت (حفاظت و زیست شناسی پرتوی) و امواج غیر یونیزان (فراصوت، لیزر، الکترومغناطیس، ...) می‌شود. 

با پیشرفت و بکارگیری فناوری‌های گوناگون در مراکز تشخیصی و درمانی، نیاز به دانش آموختگان فیزیک پزشکی در عرصه‌های شغلی نیز بطور روزافزون پررنگ‌تر شده است. در اغلب کشورها، این دانش آموختگان پس از گذراندن دوره‌های تکمیلی مهارتی و حرفه‌ای، به عنوان فیزیسیست رادیوتراپی (پرتودرمانی)، پزشکی هسته ای، تصویربرداری، سلامت (حفاظت و زیست شناسی پرتوی) فعالیت خود را آغاز می‌کنند. در ایران نیز گام‌های مثبتی در این راستا برداشته شده است. برای نمونه، هیچ مرکز پرتو درمانی سرطان در ایران بدون حضور متخصص فیزیک پزشکی تایید صلاحیت شده مجوز بهره‌برداری از تجهیزات را دریافت نمی‌کند.

حفاظت در برابر پرتوها یکی دیگر از عرصه‌های مهم فعالیت متخصصان فیزیک پزشکی برای ایجاد یک محیط امن در مراکز تشخیص و درمان و همچنین محیط زیست عمومی است. برای مثال، استفاده از مواد رادیواکتیو در بخش‌های پزشکی هسته‌ای به منظور تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها.

 

پس با توجه به نقشی که این علم در زندگی بشر دارد، 16 آبان ماه را روز جهانی فیزیک پزشکی نامیده اند. بنابراین به مناسبت این روز انجمن فیزیک پزشکی ایران با همکاری آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز نشستی در خصوص بزرگداشت روز فیزیک پزشکی با حضور اساتید، فعالان و دانشجویان برگزار می‌کند. این نشست 23 آبان ماه در آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز برگزار می‌شود. محور اصلی این نشست تاکید بر اهمیت کیفیت داوری مقالات علمی به عنوان یکی از ارکان اصلی تعیین استاندارد نحوه گزارش یافته‌های علمی در کشور است.

در ادامه این گردهمایی، میزگردی در خصوص ظرفیت ها و چالش های این رشته، بویژه بررسی مسایل و مشکلات دانش آموختگان فیزیک پزشکی در کشور تشکیل می‌شود. همچنین در این فرصت، مختصری از ظرفیت‌ها وچالش‌های پیش روی دانش آموختگان فیزیک پزشکی تشریح می شود.

 

آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز با هدف پاسخگویی بخشی از نیازهای پژوهشی و فناوری کشور در زمینه ایجاد زیرساخت تصویربرداری و تحریک مغزی برای تحقیقات شناختی و ارائه خدمات دانش‌بنیان در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی و نقشه‌برداری مغز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه‌اندازی شده است.

 

پایان پیام/25

 


اخبار مرتبط:

گسترش تعاملات علمی و دانشگاهی در حوزه نقشه‌برداری مغز

19 خدمت جدید به پژوهشگران نقشه‌برداری مغز ارائه شد

4 خدمت جدید نقشه‌برداری مغز به پژوهشگران رسید

همگام با دنیا در ارائه خدمات حوزه نقشه‌برداری مغز به محققان کشور


تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم