برگزاری 81 رویداد آموزشی؛ همکاری با نهادهای مختلف گسترش یافت؛ محققان بیشتری با ثبت اختراع آشنا شدند

برگزاری 81 رویداد آموزشی؛ همکاری با نهادهای مختلف گسترش یافت؛ محققان بیشتری با ثبت اختراع آشنا شدند


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 74323
همکاری با نهادهای آموزشی، تحقیقاتی و صنعتی یکی از موضوعات کلیدی در توسعه فعالیت‌های آکادمی کانون پتنت معاونت علمی محسوب می‌شود.

نتیجه این رویکرد، برگزاری وبینارهای متعدد در دانشگاه‌های مختلف و همکاری با نهادهایی همچون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دادگستری، اتاق بازرگانی، صندوق نوآوری و شکوفایی و رویداد کارنو است که در شکل زیر نمایی کلی از آن را مشاهده می‌کنید.

تعداد رویدادهای برگزار شده با همکاری نهادهای مختلف

 

در زیر، بخشی از این همکاری‌ها به تفصیل معرفی می‌شوند.

 

همکاری گسترده با وزارت بهداشت

یکی از اقدامات جالب‌ کانون پتنت معاونت علمی و فناوری در سال 99، برگزاری سلسله‌ وبینارهای مالکیت فکری برای اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران وزارت بهداشت بود. این وبینارها، در سه دوره زمانی (تیر ، مرداد و شهریور99) و در راستای تفاهم‌نامه منعقد شده با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور برگزار شد. هر یک از این دوره‌ها، شامل ده عنوان آموزشی و دو عنوان ترویجی «معرفی کانون پتنت ایران و خدمات آن» و «نحوه ثبت درخواست در پرتال کانون پتنت ایران» بود. بنا بر آمار آکادمی پتنت، مجموعاً 4237 نفر در وبینارهای مذکور ثبت‌نام کردند که از این تعداد، 2603 نفر در آن‌ها حضور یافته و با مبانی اولیه پتنت و چگونگی حفاظت از اختراعات و دستاوردهای فنی آشنا شدند. عناوین وبینارهای ارائه شده و تعداد ثبت‌نام‌کنندگان و حاضرین در این وبینارها، را در شکل می بینید.

 

تعداد ثبت‌نام‌کنندگان و حاضرین در وبینارهای وزارت بهداشت

 

حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم

دانشگاه‌های ایران نیز با توجه به تغییر مسیر به سمت دانشگاه نسل سوم یا کارآفرین، با پتانسیل‌های فناورانه قابل توجهی همراه شده‌اند که لزوم حفاظت از دارایی‌های فکری را برای آن‌ها الزامی می‌سازد. در این راستا، کانون حمایت‌های ویژه‌ای برای دانشگاه‌ها داشته و علاوه بر راه‌اندازی دفاتر همکار در این مراکز، از برگزاری دوره‌های آموزشی مقدماتی و پیشرفته مالکیت فکری در آن‌ها نیز حمایت می‌کند. همچنین، علاوه بر 3 وبینار یاد شده که با همکاری وزارت علوم برگزار شد، بخش زیادی از 31 وبینار قرارگرفته در بخش سایر رویدادها نیز، مربوط به همکاری با دانشگاه‌ها و مراکزی همچون پارک‌های علمی و تحقیقاتی بوده است.

برگزاری وبینار آشنایی با پتنت و شرایط احراز آن در دانشگاه تهران، آموزش مقدمات ثبت اختراع در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان و همچنین وبینار مقدمات نگارش پتنت ویژه کارشناسان پارک‌های علم و فناوری نمونه‌ای از همکاری‌های آکادمی با دانشگاه‌های دولتی و آزاد و همچنین پارک‌ها و شهرک‌های علمی و تحقیقاتی است.

 

آموزش جامع ثبت اختراع

آکادمی کانون پتنت ایران در سال 99، دو کارگاه آموزشی حضوری با همکاری دادگستری برگزار کرد. یکی از این موارد، کارگاه آموزش جامع ثبت اختراع بوده که به همت دفتر برنامه‌ریزی، هماهنگی و حمایت از حقوق مالکیت صنعتی، دانش سنتی و منابع ژنتیک وزارت دادگستری و با همکاری کانون پتنت ایران برگزار شد.

در این کارگاه سه روزه، مدیران و کارکنان معاونت حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری و همچنین نمایندگان ۹ دستگاه عضو شورای سیاست‌گذاری ملی و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در زمینه مالکیت فکری حضور داشتند. این کارگاه، بر مبانی ثبت اختراع، آسیب‌شناسی نظام ثبت اختراع در ایران، شرایط ثبت اختراع با تمرکز بر قوانین و مقررات موجود درحوزه حمایت از مالکیت صنعتی، تنظیم تقاضانامه ثبت اختراع، توصیف، ادعانامه و شیوه جستجوی اطلاعات پتنت‌ها تمرکز داشت.

 

ایجاد فرصتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و آشنایی با مفاهیم مالکیت فکری

همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی، دوره‌ای سه‌روزه تحت عنوان «کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی اختراعات» برگزار کرد. در این دوره انواع مختلف مالکیت فکری، اعم از کپی‌رایت، علائم تجاری و ... مد نظر قرار داشت. از آنجاکه کانون پتنت معاونت علمی به عنوان متولی ثبت اختراع خارجی در کشور، یک نهاد متخصص در حوزه ثبت اختراع قلمداد می‌شود، بنابراین از آکادمی کانون درخواست شد که در طراحی و اجرای این دوره، در کنار صندوق قرار داشته باشد. هدف از این کمپ، ایجاد فرصتی مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر علاقه‌مندان به حوزه مالکیت فکری، برای آشنایی با مفاهیم اولیه این حوزه و نقش پتنت در حفاظت از فناوری‌های نوآورانه و تجاری‌سازی آن‌ها بود.

این دوره، با تمرکز بر افراد فعال در شرکت‌های کوچک و متوسط، خصوصاً شرکت‌های دانش‌بنیان، در تلاش بود تا آن‌ها را با مفاهیم حوزه مالکیت فکری آشنا کند. لزوم مدیریت دارایی‌های فکری، شرایط حفاظت، معرفی پایگاه‌های جستجو، استراتژی‌های جستجو، مسیر ملی حفاظت از اختراعات، پیمان همکاری ثبت اختراع (PCT)، حفاظت از اختراعات در اداره ثبت اختراعات آمریکا (USPTO) و دعاوی حقوقی، از مهم‌ترین سرفصل‌های این کمپ بود. گفتنی است که امکان حضور به صورت مجازی و آنلاین نیز در این کمپ فراهم شد.

از سویی اتاق بازرگانی، به‌عنوان نهادی واسط و در ارتباط با صادرکنندگان کشور، یکی از مخاطبین آکادمی کانون پتنت معاونت علمی و فناوری به عنوان نهاد حامی ثبت اختراع خارجی است. در واقع، با توجه به اهمیت بالای مالکیت فکری در جوامع مختلف و قوانین سفت و سخت مبارزه با نقض دارایی‌های فکری در کشورهای توسعه یافته، صادرکنندگان نیاز دارند تا با اصول اولیه این حوزه آشنا شده و حتی اگر محصولی فناورانه یا برندی منحصربه‌فرد دارند، برای ثبت و حفاظت از آن اقدام نمایند. در همین راستا، آکادمی با همکاری‌ اتاق بازرگانی، در سال 99 دو وبینار برگزار کرد.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری


نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
ثبت اختراعات پزشکی شتاب می‌گیرد
ثبت اختراعات پزشکی شتاب می‌گیرد
99/07/22 - 08:44
84 اختراع ثبت بین‌المللی شد
84 اختراع ثبت بین‌المللی شد
98/10/30 - 08:22
بررسی زمینه توسعه همکاری‌های ایران و سوییس در زمینه مالکیت معنوی
بررسی زمینه توسعه همکاری‌های ایران و سوییس در زمینه مالکیت معنوی
95/12/01 - 10:58
بیشتر بخوانیم