صنعت گیاهان دارویی به یاری دام و طیور شتافت

صنعت گیاهان دارویی به یاری دام و طیور شتافت


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 70814
مجموعه‌های دانش‌بنیان و فناور زیادی در کشور هستند که با حمایت و راهبری ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناری ریاست‌جمهوری موفق می‌شوند که در زمینه عرضه داروهای مفید در حوزه گیاهان دارویی گام‌های مهمی بردارند. یکی از این شرکت‌ها، موفق شد تا بر اساس ذخایر گیاهی منطقه زاگرس، داروهای گیاهی را با داروهای شیمیایی، برای درمان دام و طیور جایگزین کند.

یکی از محصولات دارویی شرکت زاگرس فارمد پارس، دارویی برای درمان بیماری‌های تنفسی طیور است که عملکردی بهتر از داروهای شیمیایی از خود نشان داده است. این داروی گیاهی از مواد اولیه‌ای مانند عصاره نعنا فلفلی، آویشن باغی، عصاره بذر آنیسون و عصاره شیرین‌بیان تولید شده است.

این شرکت فناور موفق شد تا این دارو را با قیمتی 15 تا 20 درصد کمتر از نمونه مشابه خارجی در داخل کشور بومی‌سازی کند.

شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس، که بیش از سه دهه در صنعت داروهای دامپزشکی فعال بوده و در استان لرستان مستقر است، یک داروی گیاهی دیگر را نیز تولید کرده است که برای درمان بیماری‌های گوارشی طیور به کار می‌رود. این دارو از عصاره مرزنجوش، آویشن شیرازی و آلوئه ورا تولید شده است.

خط تولید این دارو در مهرماه سال جاری با حضور جمعی از مسئولان کشوری مورد بازدید قرار گرفت. داروی گیاهی سیستم گوارشی طیور، همچنین باعث تسریع عمل وزن‌گیری (ضریب تبدیل) فارم می‌شود.

مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که با توجه به حمایت‌های معاونت علمی و فناری ریاست‌جمهوری سعی دارد تا واحد تحقیق و توسعه شرکت را گسترش دهد و تولید طیف وسیع‌تری از داروهای گیاهی مورد استفاده در پزشکی و دامپزشکی را در دستور کار قرار دهد.

محمود ابول زاده مدیر عامل این واحد فناور درباره این موضوع گفت: با توجه به حضور تعداد قابل توجهی از جوانان خوش‌فکر و تحصیل‌کرده در شرکت و منابع گیاهی قابل توجه این منطقه، قراردادهایی با برخی مراکز دانشگاهی این ناحیه مانند دانشگاه آزاد، دانشگاه آیت‌الله بروجردی و پارک علم و فناری استان وابسته به معاونت علی و فناوری ریاست‌جمهوری، منعقد شد است تا همکاری‌های دانشگاه و صنعت، تسهیل شود و پشتوانه علمی تولید داروهای گیاهی تقویت شود.

وی همچنین بیان کرد: در ابتدا مدیران صنایع دام و طیور در مورد کارایی داروهایی با پایه گیاهی برای جایگزینی با داروهای شیمیایی وارداتی تردید داشتند، با این همه با پیگری‌های ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی این صنعت داروهای گیاهی را پذیرفت و در حال حاضر با توجه به کیفیت بالا و قیمت تمام شده کمتر داروهای گیاهی ایران‌ساخت، نسبت به نمونه‌های شیمیایی وارداتی استفاده از این محصولات مورد استقبال صنایع دام و طیور قرار گرفته است.

گزارش از  مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/33

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
 زیست بوم رو به توسعه گیاهان دارویی حوزه دام
زیست بوم رو به توسعه گیاهان دارویی حوزه دام
98/10/18 - 09:46
فناوری نانو به کمک تولید داروهای دامپزشکی با منشا گیاهی می‌آید
فناوری نانو به کمک تولید داروهای دامپزشکی با منشا گیاهی می‌آید
98/03/30 - 11:07
دومین کنفرانس بین‌المللی گیاهان دارویی برای ارسال مقالات تخصصی فراخوان داد
دومین کنفرانس بین‌المللی گیاهان دارویی برای ارسال مقالات تخصصی فراخوان داد
97/10/24 - 09:13
بیشتر بخوانیم