25 هزار و 760 تجهیز آزمایشگاهی در دسترس قرار گرفت

25 هزار و 760 تجهیز آزمایشگاهی در دسترس قرار گرفت


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 83986
پژوهش و آزمون؛ نخستین و مهم‌ترین گام برای توسعه اصولی و پایدار علمی و فناوری محسوب می شود و از صنایع بزرگ گرفته تا کسب‌وکارهای کوچک هم به انجام این آزمایش‌ها نیاز دارند.

به همین دلیل چند سالی است که ایجاد واحد آزمایشگاهی و تحقیق و توسعه در صنایع بزرگ و کوچک به یک اصل بدل شده است و پژوهشگران و متخصصان با کمک ابزارهای دقیق و آزمایشگاهی به توسعه آنها کمک می کنند. اما این کار نیازمند تسهیل دسترسی ها به تجهیزات و دستگاه‌های آزمایشگاهی با کیفیت و مرغوبی است که بتواند دست‌یابی به نتایج دقیق و انجام آزمایش‌های موفق را تضمین کند.

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم که از پیشتازان عرصه آزمایشگاهی در کشور است؛ با استفاده بهینه از  فرصت دسترسی خود به آزمایشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فعالان این حوزه، زمینه‌ای فراهم کرده است تا تجهیزات کاربردی و بعضا گران قیمت آزمایشگاهی به اشتراک گذاشته شود.

این کار دو مزیت مهم دارد. یکی اینکه تولید تجهیزات آزمایشگاهی ایران‌ساخت را توسعه می دهد و دیگر اینکه دسترسی عموم و تخصصی به این دستگاه‌ها و ابزارها را هموار می کند و پژوهشگران با کمک آنها آزمون‌های دقیق تر و کاربردی تری ارائه می کنند.

بر همین اساس تاکنون 25 هزار و 760 تجهیز آزمایشگاهی توسط یک هزار و 305 مرکز و مجموعه آزمایشگاهی یا مرتبط با این حوزه به اشتراک گذاشته شده است. تجهیزاتی کاربردی در حوزه‌هایی چون زیست فناوری، گیاهان دارویی، علوم شناختی، فضایی، حمل و نقل پیشرفته، سلول بنیادی و کشاورزی و محیط زیست، نفت، انرژی و نیرو، برق و الکترونیک، معدن، مواد، پلیمر، کشاورزی، مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی.

آزمایشگاه های متنوعی هم در این کار مشارکت دارند که از آن جمله می توان به آزمایشگاه های بخش خصوصی، آزمایشگاه های دانشگاه ها و پژوهشگاه ها اشاره کرد.

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#23

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
استانداردهای جهانی به آزمایشگاه‌ها رسید تا خدمات با کیفیت بالاتری به محققان کشور داده شود
استانداردهای جهانی به آزمایشگاه‌ها رسید تا خدمات با کیفیت بالاتری به محققان کشور داده شود
99/12/03 - 12:09
اطلاعات  14هزار تجهیز آزمایشگاهی در دسترس صنایع قرار گرفت
اطلاعات 14هزار تجهیز آزمایشگاهی در دسترس صنایع قرار گرفت
99/03/20 - 12:06
توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه‌ساز تولید تجهیزات کارآمد است
توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه‌ساز تولید تجهیزات کارآمد است
96/02/04 - 12:33
بیشتر بخوانیم